Nieuws/Vrij

En route

E-racefiets in opkomst

Tandje erbij dankzij het motortje.

Tandje erbij dankzij het motortje.

foto’s Ronny Kiaulehn

Je kon de klok erop gelijkzetten: veroverde eerst de reguliere e-bike een groot deel van de fietsmarkt, nu zijn er ook sportieve rijwielen met ondersteuning. Niet alleen mountainbikes, maar ook racefietsen.

Tandje erbij dankzij het motortje.

Tandje erbij dankzij het motortje.

foto’s Ronny Kiaulehn

Het Grote Verzet noemden Ton van den Berg en zijn maten hun wielerclubje. „De laatste jaren was het voor mij eerder Het Loodzware Verzet”, zegt de zeventiger uit Rotterdam. Hij had moeite om het tempo te volgen. „Het plezier verdween.”

Voor het nieuwe fietsseizoen wees zijn vrouw hem op een elektrische racefiets. Na wat aarzelen kocht hij er eentje. Hoewel het seizoen nog jong is, heeft hij inmiddels al enkele rondes gereden. „Ik kan weer meekomen en heb genoeg adem om een praatje te maken.”

Steeds meer merken hebben een e-racefiets in het aanbod. Giant was er snel bij. Zij kwam met de Road-E + in twee uitvoeringen: eentje van 3499 en eentje van 3999 euro. Het voornaamste verschil is de afmontage (Tiagra en Ultegra).

De limiet bij ondersteuning is 25 km/uur, maar dat halen de meeste fietsers niet.

De limiet bij ondersteuning is 25 km/uur, maar dat halen de meeste fietsers niet.

Eco-stand

In de eco-stand gaat de batterij onder de meest optimale omstandigheden 110 kilometer mee. In de praktijk zul je dat echter zelden halen. De kopwind is soms net wat sterker of het parcours glooiender, waardoor de actieradius lager uitvalt.

Ernst Klaarmond-Nuus van Giant ziet de populariteit van de e-racefiets langzaam toenemen. „In Nederland gaat het nog niet zo hard als in Engeland of Frankrijk. Daar heb je heuvels. Hier is bijna alles plat en kunnen we het ook met een gewone racefiets af.”

De elektrische racefiets valt in de categorie e-bikes. Dat betekent dat ze volgens de wetgever tot 25 kilometer per uur mag ondersteunen. Zo’n snelheid behalen veel racefietsers in de polder ook vrij gemakkelijk zonder behulp van een motor.

„Je ziet daarom dat gebruik van de elektrische racefiets zich vooral beperkt tot mensen die een blessure hebben opgelopen, die geen hoge inspanning meer mogen leveren of die gewoon niet meer mee kunnen. Jonge e-racefietsers zijn er eigenlijk niet.”

E-racefietsen

Technisch gezien is ondersteuning bij hogere snelheid mogelijk. De regels zijn echter een beperkende factor. Floris Liebrand van RAI Vereniging verwacht niet dat de Europese limiet voor e-racefietsers wordt opgekrikt. „De kans is gering dat een lobby voor andere regels slaagt.”

Volgens Carola Noordermeer van Cube hoeft het plafond in ondersteuning geen rem op de toename van het aantal e-racefietsen te zijn. Haar merk heeft sinds kort de Agree Hybrid, in twee uitvoeringen: de SLT Disc (met Shimano Dura Ace Di2) voor 7999 euro en de SL Disc (met Ultegra) voor 4999 euro.

Ook bij deze e-racefiets stopt de ondersteuning boven de 25 kilometer. „Daar zit je al snel aan. Als je harder wilt, gaat dat heel natuurlijk”, zegt Noordermeer.

Bovendien kan de fietser ervoor kiezen om het systeem uit het frame te halen. „Op het vlakke rijd je dan op een gewone, lichtere racefiets. Als je naar de heuvels en bergen gaat en ondersteuning kunt gebruiken, benut je die.” Het gewichtsverschil is dan circa drie kilo.

De meeste Nederlanders die nu al een elektrische racefiets hebben, hoor je niet over de limiet. Zij zijn vooral blij dat ze weer onbekommerd kunnen rijden. Er is zelfs al een toertocht voor e-racefietsen.

Van bedrog – in de profwereld is veel te doen om renners die een motortje zouden inbouwen – is geenszins sprake. Terwijl de valsspelende renners het gebruik van een motor verdoezelen, zijn de e-racefietsen als zodanig herkenbaar. Met de motor en accu in het frame verwerkt zijn buizen iets dikker.

„Niemand die me van vals spel beticht”, zegt e-racefietser Van den Berg. „Goed getrainde jongens hoeven niet te vrezen dat ik hun snelle tijden op Strava aanval, want ik gebruik dat programmaatje niet. Al zou ik het doen, dan ben ik niet snel genoeg.”

Bekijk meer van