Nieuws/Vrij

Filmrecensie: ‘Foxtrot’ ✭✭✭✭

Kijkfeest met rouwrand

— Wat: film, drama,

— tragikomedie

— Regie: Samuel Moaz

— Met: Sarah Adler, Lior Ashkenazi, Yonathan Sharay

xxxxxx

xxxxxx

Foxtrot, een wrang-komisch drieluik van de Israëlische regisseur Samuel Moaz (Lebanon), verpakt verlies, verdriet en verbijstering in een visuele vertelling die je laat duizelen van rijkdom. Elk detail, elke camerabeweging, elke compositie, elke close-up van de acteurs is doordacht en veelzeggend.

xxxxxx

xxxxxx

Uw zoon Jonathan (Yonathan Sharay) is dood, krijgt de familie Feldmann te horen. Omgekomen bij het uitvoeren van zijn militaire taak. Moeder Daphna (Sarah Adler) stort ter aarde, vader Michael (Lior Ashkenazi) lijkt te bevriezen, terwijl het nieuws én de camera hun bestaan op z’n kop zetten.

Alleen heeft het lot grote verrassingen achter de hand in dit kijkfeest met een rouwrandje. Moaz paart levensechte, hartverscheurende emoties aan een dromerig surrealisme, de claustrofobie van het ouderlijk appartement aan de weidsheid van de woestijn, waar zoonlief met drie anderen een afgelegen wegblokkade bewaakt. Een nutteloze, geestdodende taak die hen noch hun land een stap verder brengt.

Zien we de militairen in een terugblik? Is het een luchtspiegeling? Moaz duidt niet alles, laat ons raden. De stalen container waarin Jonathan en zijn maten slapen, zakt intussen steeds verder uit het lood. Dieper weg in het zand, dat hen lijkt te willen verzwelgen. Omdat in het even oogstrelende als hartverscheurende Foxtrot stilstand toch vooral ook achteruitgang is.