Nieuws/Vrij

Filmrecensie: ’The third murder’ ✭✭✭

Loopje met waarheid

— Wat: drama, misdaad

— Regie: Hirokazu Koreeda

— Met: Kôji Yakusho, Masaharu Fukuyama, Suzu Hirose

De grote vraag in misdaaddrama ’The third murder’ is: waarom?

De grote vraag in misdaaddrama ’The third murder’ is: waarom?

In de openingsscène van zijn nieuwe film The third murder laat Hirokazu Kore-eda er geen gras over groeien. Op de oever van een rivier slaat fabrieksarbeider Misumi met een hamer de schedel van zijn baas in. Vervolgens steekt hij het lichaam in brand, geeft zichzelf aan bij de politie en biecht zijn daad op.

De grote vraag in misdaaddrama ’The third murder’ is: waarom?

De grote vraag in misdaaddrama ’The third murder’ is: waarom?

Dan begint de Japanse regisseur met het zaaien van flink wat verwarring, zowel bij de kijker als bij de drie advocaten die Misumi bijstaan. Want de moordenaar goochelt nogal met het motief voor zijn misdaad. Was het zijn ontslag dat hem in woede deed ontsteken? Noopte zijn gokschuld hem tot moorden? Of droeg de vrouw van zijn baas hem op haar man te doden om zo samen diens levensverzekering op te strijken?

Kore-eda (Nobody knows, Like father like son) neemt vervolgens ruim de tijd om het stemmige mysterie te ontrafelen. Vooral via onderzoeksjurist Shigemori wordt langzaamaan meer duidelijk over Misumi’s duistere privéleven.

Als alle mogelijke bewijzen eenmaal zijn verzameld, verzandt dit rechtbankdrama in een taaie en strooptrage praatfilm over waarheidsvinding en de ondoorgrondelijkheid van diezelfde waarheid. Niettemin intrigeert The third murder tot en met de laatste minuut. Want de ware toedracht van de moord, daar blijf je als kijker toch benieuwd naar.