Vrij/Varen

Column Epco Ongering

Zeilwetenschap

De snelheden in deze editie van de Volvo Ocean Race zijn extreem hoog. Dat met de relatief verouderde boten zo hard wordt gevaren, heeft te maken met de nieuwe analyse van oude racegegevens, inzichten over optimale boottrim en knappe modellen over het weer en de zeestromen.

„Als alle boten hetzelfde zijn, kun je het verschil maken door de wetenschap in te schakelen”, aldus AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont. Hij kreeg ondanks een moeilijke start gelijk. De charismatische schipper pakte in de negende etappe met behulp van de wetenschappers van Delftse Deltares de beste stroom en wind en vestigde met fabelachtige bootbeheersing vanuit de sleeptank van het Wageningse Marin een nieuw 24-uursrecord.

Tienpont zeilde 1115,85 kilometer in 24 uur. Saillant is dat het oude record op naam van Ericsson 4 nog uit de editie 2008-2009 stamde. Destijds was de huidige navigator van Tienpont, Jules Salter ook aan boord. Hij verbeterde dus zijn eigen record.

Torben Grael was de Ericsson schipper, vader van AkzoNobel’s bemanningslid Martine Grael. De Braziliaanse schreef hem definitief uit de recordboeken. Ze lachtte dat ze hem aan de ontbijttafel voortaan ’Captain Slow’ zal noemen, een grap die alleen succesvolle kinderen van legendarische vaders mogen maken.