Nieuws/Vrij

Levendige rouwauto’s

Waarom zou je allerlaatste autorit in een dodelijke saaie, verlengde en verhoogde Mercedes moeten plaatsvinden? Uitvaartondernemingen bieden tegenwoordig volop keus. Een ’hot rod’ misschien? Of als je heel ’groen’ bent, een Tesla soms?

Je moet er natuurlijk niet aan denken, de laatste autorit die je ooit gaat maken. Maar dat het onvermijdelijk is, weten we allemaal. Dus toch eens nagaan wat er allemaal voor mogelijkheden zijn, voor het zover is. Het moet voor velen uiteraard stijlvol gebeuren, die laatste ronde.

Daarom bieden de gekende verhuurders van ’lijkauto’s’ naast de bekende Mercedessen vaak ook Lincolns of Cadillacs aan. Om diverse redenen, het comfortniveau in dergelijke ’sleeën’ staat hoog, de auto’s zijn standaard al groot en relatief eenvoudig nog groter te maken, en ze spreken qua merk vaak tot de verbeelding. Heb je geen zin in een enorme sleep aan auto’s met daarin familie en vrienden, dan is de uitvaartbus een handige oplossing; natuurlijk voorzien van zwarte vlaggen en de juiste accessoires die de bus herkenbaar maken als uitvaartvervoer.

Hot rod

Maar het ontstijgt pas echt het gangbare niveau als je gaat voor een hot rod. Uitvaartlogistiek-organisatie Parumo heeft een heel bijzondere rouwauto van vooroorlogse allure in de vloot, die niet zou misstaan in een film vol wilde kerels in het ruige Chicago ten tijde van de drooglegging. De oorspronkelijk als moderne Ford Crown Victoria door het leven gaande Amerikaan is pas enkele jaren oud, en vervaardigd door een Mexicaanse carrosseriebouwer. Door een verlenging van ongeveer een meter is er een knaap van rouwauto ontstaan, die behoorlijk dicht bij de grond ligt, zoals dat hoort bij een echte hot rod. Om het nogal in het oog springende geduw en getrek aan de Ford V8 bij een verkeersdrempel te voorkomen, pleit het ervoor om een route te nemen zonder al te stevige drempels.

Heb je wat meer met je omgeving en je nakomelingen en wat minder met klassieke auto’s, dan kun je bij Monuta een Tesla Model S ’estate’ organiseren. Uiteraard verhoogd en verlengd, zodat er een flinke kist in past, zonder dat de achterklep open moet blijven – staat zo knullig. Een stuk voordeliger en net zo groen: de Nissan Leaf die door het Engelse Brahms Electric Vehicles is ’uitgehold’. Het stuur zit rechts, maar behalve van de bestuurdersstoel is de rest van het interieur gedemonteerd. Daarbij maakte Brahms de linkerzijde transparant, zodat het voor passanten duidelijk zichtbaar is als er een kist in de Nissan staat. Kosten: ongeveer 40.000 euro en daarmee een schijntje vergeleken met een conventionele Mercedes-rouwauto.

Uitvaartlogistiek Parumo

In Californië is een ’groene’ rouwauto behoorlijk gewoon; daar rijden zowel witte als zwarte verlengde Priussen. Dan doen de Britten het weer wat sierlijker. De enorme Silver Spurs van Rolls-Royce lijken op een chique, rijdend aquarium. Uit de tijd dat rouwauto’s vooral heel deftig waren, stamt de Mercedes 600 Pullman, waarvan de 5,54 meter aan lengte natuurlijk ontoereikend was. Maar heer en meester in de verbouwkunst tot rouwauto zijn de Amerikanen. Niks is te gek; een achtwiels Mercedes S-klasse, met de mogelijkheid drie kisten achter elkaar te plaatsen. Of een knots van een Cadillac waar de kist via de zijkant aan boord komt. Wie zei daar dat je laatste ritje saai moet zijn?

Met vleugels of per motor?

The Hearse Company gaat wel heel hip. Wil je in stijl naar je laatste rustplaats gaan, dan kun je bij die club een stevig uit elkaar getrokken Smart reserveren. Het verlengde deel heeft de vorm van een Red Bull-blikje. En dat geeft je dan weer vleugels, toepasselijk? Hebben tweewielers meer de voorkeur? Wat te denken van een gigantische Harley Davidson- uitvaartmotor. In keurig notenhoutbruin gespoten mag de Harley een maximaal 200 kilo zware kist tussen het voor- en achterwiel dragen.

Bekijk meer van