Flitsend vervolg van superheldengezin

Filmrecensie: ’The Incredibles 2’ ✭✭✭✩

— Wat: animatiefilm

— Regie: Brad Bird

— Stemmencast: Holly Hunter, Craig T. Nelson, Catherine Keener

Superheldengezin Parr moet in deel twee zijn familienaam zuiveren.

Fans smeekten er al jaren om, regisseur Brad Bird puzzelde nog langer met hetzelfde idee. Alleen zal een vervolg op The incredibles er sinds 2004 niet makkelijker op zijn geworden. Want hoe onderscheid je jezelf tegenwoordig nog met een superheldenfilm?

Sinds het vorige deel zijn we een vrachtlading aan Marvel- en DC-strijders verder, dus op actiegebied weet het gezinnetje met bovenmenselijke krachten eigenlijk nauwelijks nog te verrassen. Het verhaal over een saboterende superschurk kennen we inmiddels ook wel. Maar gelukkig ligt de nadruk in The incredibles meer op familie dan op spektakel. En dat pakt weer vrolijk en geestig uit.

Dit vervolg start direct na de slotscène van deel één. Het Parr-gezin houdt een slechte reputatie over aan hun gevecht met de Underminer, dus wanneer moeder Helen via een rijke techno-ondernemer de kans krijgt om de familienaam te zuiveren, grijpt ze die met beide superhanden aan. Intussen moet Bob als huisvader z’n kinderen in toom zien te houden. Wat vooral met de ongekende krachten van baby Jack-Jack een grote uitdaging blijkt te zijn. Een confrontatie tussen de zuigeling en een brutaal wasbeertje is met afstand het komische hoogtepunt van de film.

The incredibles 2 moet het vooral hebben van zulke momenten. Bird plaatst het verhaal wel in deze tijd met surveillancetechnieken en een moderne powervrouw als middelpunt, maar voert die thema’s nergens ver genoeg door om er echt een punt mee te maken. Dus blijft zijn nieuwste film vooral een gesmeerd actie-avontuur, waarin familieliefde en humor voorop staan. Wat dat betreft is dit vervolg alles wat de fans zich konden wensen.

Bekijk meer van