Filmrecensie: ’The first purge’ ✭✭✭

— Wat: film, actie, thriller

— Regie: Gerard

— McMurray

— Met: Y’Lan Noel, Lex Scott Davis, Joivian Wade

Gemaskerde moordpartijen als sociaal experiment.

De Amerikaanse vlag hangt halfstok in The first purge. „Ik maak me zorgen over mijn land”, zegt één van de personages in de vierde Purge-film. Deze ’prequel’ neemt ons mee naar het prille begin van de serie bloederige geweldsfantasieën. Een begin dat op een alarmerende manier aanschurkt tegen de hedendaagse werkelijkheid.

Een nieuwe politieke partij – the New Founding Fathers of America – is in The first purge nog maar net aan de macht als de president een sociaal experiment aankondigt. De New Yorkse deelgemeente Staten Island is aangewezen als proeftuin voor de eerste ’zuivering’. Twaalf uur lang zal hier totale wetteloosheid heersen, binnen die periode gepleegde misdaden blijven onbestraft.

Op papier heeft iedereen gelijke kansen om deze nacht te overleven Toch loopt vooral de arme - en goeddeels zwarte – onderklasse het grootste risico. Want terwijl iedereen met geld maakt dat-ie weg komt, worden zij die toch al krap zitten met een forse bonus verleid om te blijven. Actieve deelname aan de verwachte moordpartijen zal zelfs nog meer opleveren, luidt de belofte.

James DeMonaco, die de drie andere films schreef én regisseerde, laat dat laatste nu over aan Gerard McMurray. Die legt de focus vooral op drie personages: een lokale gangsterbaas (Y’lan Noel), diens op het rechte pad teruggekeerde ex-vriendin (Lex Scott Davis) en haar jongere broertje (Joivian Wade). Erg geïnspireerd brengt de nieuwe regisseur hun inspanningen om te overleven aanvankelijk niet in beeld. Al wint de getoonde actie gaandeweg wel aan momentum.

Na het gaan van de sirene, wordt al snel dat de ’purge’ helemaal geen sociaal experiment is, maar een door de overheid georkestreerde slachtpartij onder de zwarte bevolking, uitgevoerd door huurlingen en door blanke haatgroepen als de Ku Klux Klan. Dat The first purge op die manier raciale sentimenten exploiteert, is misschien niet helemaal smaakvol. IJzingwekkend is het echter ook, zeker in het huidige politieke klimaat van ’black lives matter’ en de gebeurtenissen in Charlottesville.

M.W.