Filmrecensie: ’Skyscraper’ ✭✭✭

— Wat: film, actie

— Regie: Rawson Marshall Thurber

— Met: Dwayne Johnson, Neve Campbell, Pablo Schreiber

Voor ’Skyscraper’ hoefde Dwayne ’The Rock’ Johnson de studio niet uit.

Foto PR

Dwayne ’The Rock’ Johnson is niet alleen twee keer zo breed als de gemiddelde Hollywoodacteur, ook zijn nieuwe film mikt op de overtreffende trap. Skyscraper speelt zich af in een wolkenkrabber die 240 verdiepingen telt en meer dan 900 meter hoog is. Een digitaal luchtkasteel - hoger dan het hoogste gebouw ter wereld - waarvoor de voormalige showworstelaar de studio niet uit hoefde.

Foto PR

Als Will Saywer moet Johnson in deze kruising tussen Die Hard en The Towering Inferno zijn gezin uit een brandende torenflat in Hong-kong zien te redden. Dat hij na een eerdere missie als FBI-agent een onderbeen mist, vormt daarbij een extra obstakel. Nog mazzel dat hij het gebouw op zijn duimpje kent, omdat hij als veiligheidsexpert alle noodvoorzieningen moest controleren.

Z’n knipoog en zijn opgetrokken wenkbrauw zijn normaal gesproken belangrijke wapens van The Rock, maar dit keer zijn z’n grappen op één hand te tellen. Spanning, familiedrama en een crimineel complot moeten dat gemis aan humor compenseren, wat maar ten dele lukt. Dat de schurk dreigt Saywers schattige dochtertje van het dak te gooien als haar vader niet doet wat hij zegt, voelt daarbij als een wat goedkope manier om het publiek angst aan te jagen.

Net als Johnsons personage kiest het scenario van schrijver-regisseur Rawson Marshall Thurber (Central intelligence, We’re the Millers) intussen nogal wat vergezochte omwegen naar de finale. Toch levert al die kolder best nog een vermakelijke spektakelfilm op. Zolang je als bezoeker je hersens maar thuis laat.