Vrij/Uitgaan

Gevangen in het geloof

Filmrecensie: ’Disobedience’ ✭✭✭✭

Wat: film, drama, romantiek

Regie: Sebastián Lelio

Met: Rachel Weisz, Rachel McAdams, Alessandro Nivola

A120_C007_ 0128CZ.00 20162.tif

A120_C007_ 0128CZ.00 20162.tif

Dit jaar won Sebastián Lelio de Oscar voor Beste Buitenlandse Film voor zijn drama A fantastic woman. Hierin verhaalde de Chileense regisseur over een transgendervrouw die na de dood van haar minnaar moet opboksen tegen diens wantrouwige familie en dwarsliggende autoriteiten. Ook zijn nieuwe film Disobedience zoomt in op sterke vrouwen die strijden tegen de regels van het beklemmende milieu waarin zij verkeren.

A120_C007_ 0128CZ.00 20162.tif

A120_C007_ 0128CZ.00 20162.tif

Als haar vader – een rabbijn – overlijdt, keert de in New York werkende fotografe Ronit (Rachel Weisz) terug naar Londen voor de uitvaart. Daar ontmoet zij Esti (Rachel McAdams): haar jeugdvriendin op wie zij ooit verliefd was, maar die inmiddels getrouwd is met Dovid (Alessandro Nivola). Als hun verboden liefde weer aanwakkert, staat de orthodox-joodse gemeenschap al gauw op zijn achterste benen.

De conflicten die volgen, leveren een even invoelend als broeierig drama op. Lelio weet de erotische spanning tussen Ronit en Esti voortreffelijk op te bouwen, met als hoogtepunt een zeer expliciete en spraakmakende liefdesscène. Daarbij imponeren Oscarwinnares Weisz (The constant gardener) en McAdams (The notebook) met hun breekbare en gedurfde spel. Maar ook de ingetogen Nivola (American hustle, Selma) verrast als rabbi-in-opleiding, die worstelt met het woord van Hasjem en de liefde voor zijn vrouw. Gedrieën tonen zij aan hoe verstikkend leven in een geloofsgemeenschap kan zijn.