Vrij/Uitgaan

Verveelde tieners slaan in gedrag volledig door

Filmrecensie: ’Wij’ ✭✭✩

— Wat: drama, thriller

— Regie: René Eller

— Met: Tijmen Govaerts, Aimé Claeys, Pauline Casteleyn, Maxime Jacobs

’Wij’.

’Wij’.

Foto PR

Een bijbaantje hebben de acht jongeren in Wij niet nodig. Ze plunderen ongezien de rekeningen van hun stinkend rijke ouders, voor scooters of een feestweekend op Ibiza. Of ze lenen een camera om zelfgemaakte pornofilms online te zetten. En dat is nog maar het begin van hun zomer.

’Wij’.

’Wij’.

Foto PR

Dat er iets gruwelijks staat te gebeuren, is van meet af aan duidelijk in deze boekverfilming. Debuterend regisseur René Eller vertelt het verhaal via flashbacks binnen een grote rechtszaak. Opgedeeld in vier hoofdstukken, met voor iedere getuige een eigen versie van dezelfde zomerperiode. Waar Simon (Tijmen Govaerts) nog een enigszins vriendelijke schets geeft, worden het relaas van zijn compagnons steeds naarder. En ongeloofwaardiger.

Moeilijk is het om te snappen hoe ver deze gewetenloze tieners kunnen gaan. Aan de ene kant is dat natuurlijk het hele punt van Wij: Eller geeft expres geen verklaringen dus frustreert het grenzeloze hedonisme des te meer. Maar tegelijkertijd is zijn beeld ook te simpel en hol. Zo makkelijk en onopgemerkt kun je toch niet wegkomen met dit gedrag? En zouden tieners echt zo gladjes en onbewogen kunnen blijven onder deze omstandigheden? Hoe diep Wij ook probeert te schokken, de onbeduidendheid overheerst. Vergelijkbare films als Kids en Spring breakers kwamen een stuk harder binnen.