Nieuws/Vrij

Boottest Integrity 47 XL

Lange adem

Steeds vaker kiezen watersporters een boot met meer mogelijkheden dan alleen het rondje in het eigen vaargebied. De Integrity is een ‘blue water trawler’, geschikt voor comfortabele lange reizen over zee, maar ook om binnendoor over de Franse kanalen te toeren.

De integrity werf bouwt ongeveer 30 boten per jaar in lengtes tussen 30 en 65 voet. De nieuwe fabriek in Guangzhou, China, bouwt ook voor andere merken, maar Integrity is het hoofdmerk. De grootste markt voor de trawlers is Australië. In Europa hebben we echter andere wensen dan ‘down under’, vandaar dat het goed is dat de werf de inrichting van de jachten aan de wensen van de klanten aanpast. Of je de keuken wil verplaatsen, ander hout voor de betimmering, andere huttenindeling of andere techniek wil, het kan allemaal. De geteste boot heeft een schuifpui naar de kuip, waar normaal een klapraam aan de keukenkant zit. Ook de houtsoort, blond Amerikaans eiken, is een keuze van de klant, waar anderen liever mahonie of teak uitzoeken.

In 2016 is deze 47 voeter, genomineerd als Europees Motorboot van het jaar. De meeste concurrentie komt van andere Aziatische topjachten als Selene en Grand Banks. Deze Integrity is een zogenaamd water-verplaatsend jacht, dat dus niet planeert. De rompconstructie met de waaiersteven maakt de boot geschikt voor groot water. Het Naiad stabilisatiesysteem (+ €38.000) zorgt dat je op zee geen last hebt van het hinderlijke ‘rollen’.

Aan de spiegel is een groot zwemplateau, afgezet met rvs hekken. Daar is ook de loopplank te plaatsen. Daarnaast zijn er aan beide zijkanten deurtjes om aan boord te komen. De overdekte kuip is met een tent helemaal afsluitbaar. Er zijn lekkere banken en onder de vloer is de toegang tot de enorme bergruimte voor fietsen, wasmachine, diepvries en andere zaken die een onafhankelijk mens over zee mee wil slepen.

Onder de salonvloer is een compacte motorkamer. Je kunt er een blik werpen op de oerdegelijke constructie. Door de hoeveelheden techniek en de enorme 480pk zescilinder, 6,7 liter Cummins diesel is het er krap, maar het installatiewerk is professioneel en degelijk verricht. De motor is met starre as verbonden met de schroef, die door een schroefraam wordt beschermd.

In de salon vind je aan bakboord een compacte, L-vormige kombuis en een dinette. Aan stuurboord zijn twee optionele fauteuils bij de tafel te betrekken. Aan stuurboord is een grote stuurstoel. Door de grote hoeveelheid navigatie- en communicatieapparaten oogt het dashboard met alle klokken en knoppen een beetje ouderwets. Zo hoort de vulopening voor het hydraulische stuursysteem er eigenlijk niet thuis. Op het dashboard zou ook een groot modern scherm passen. Mooier is het om alles via een CAN-bus systeem te installeren en alles op het scherm te monitoren en te schakelen.

De salon is licht en keurig afgewerkt. Er is een groot schuifdak, dat met de hand moet worden geopend en dat is vanwege de grote hoogte best lastig. Bij de stuurplek is een praktische zijdeur. Onderdeks vind je aan bakboord een ruime hut met twee losse bedden en een eigen, slim geplaatste natte ruimte. Aan de overkant heeft de badkamer een separate douche en toilet. Voorin is de hut met ruim Frans bed en veel kastruimte. De ventilatie is er met een dakluik en vier patrijspoorten ruim voldoende.

Voorop is een diepe ankerkluis en een elektrische ankerlier. De navigatiemast is klapbaar en dan wordt de doorvaarhoogte verlaagd naar 3,20 m. Overigens wordt van dit model zonder veel aanpassingen ook een flybridgeversie met een doorvaarhoogte van 4,40 m gebouwd.

De Integrity vaart rustig en degelijk. In de haven vangt de 47-voeter veel wind, maar dat is met de (optionele) boeg- en hekschroef goed op te vangen. Op open water toont de boot zich koersvast en geeft vertrouwen door mooi door de enorme golven te snijden. De boot geeft geen krimp, vaart droog en laat geen kraak horen. Het geluid blijft zelfs op topsnelheid (3350 toeren, dik 12 knopen op ondiep water) met 79 dB(A) op een aangenaam niveau.

Het is echt een boot met lange adem, want het brandstofverbruik is beperkt. Samen met de 2000 liter dieselvoorraad levert dat een geweldige actieradius op. Op kruissnelheid (8 knopen) verbruik je ongeveer 20 liter per uur. Dan heb je genoeg voorraad voor 100 uur volcontinue varen en een actieradius van 1500 kilometer. Aan de 47 XL hangt een stevig prijskaartje, dat wel in overeenstemming is met de degelijkheid en de klasse van deze trawler. De prijslijst begint bij €554.000. De geteste boot is ca. €100.000 duurder vanwege alle opties.

Cijfer 7,7

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ***

Technische Specificaties

Lengte: 14,40 m.

Breedte: 4,35 m.

Diepgang: 1,50 m.

Waterverplaatsing: 19.000 kg

Motorisering: 1x Cummins 480pk diesel

Prijs vanaf: € 554.000

Meer info