Vrij/Uitgaan

Interessante mislukking

Filmrecensie: ’The man who killed Don Quixote’ ✭✭

— Wat: film, avontuur

— Regie: Terry Gilliam

— Met: Jonathan Pryce, Adam Driver, Olga Kurylenko

Een kleurrijk, speels epos, waar slechts met de grootste moeite een touw aan vast te knopen is.

Een kleurrijk, speels epos, waar slechts met de grootste moeite een touw aan vast te knopen is.

Je zou ’t hem zó gunnen. Na een martelgang van jaren – prachtig gedocumenteerd in Lost in La Mancha (2002) – verdient cineast Terry Gilliam het om als triomfator op het schild te worden gehesen. Ook uit respect voor zijn doorzettingsvermogen bij het maken van The man who killed Don Quixote. Was zijn film nu maar wat beter geweest.

Een kleurrijk, speels epos, waar slechts met de grootste moeite een touw aan vast te knopen is.

Een kleurrijk, speels epos, waar slechts met de grootste moeite een touw aan vast te knopen is.

Jean Roquefort overleed, Michael Palin haakte af. Na lang zeuren mocht Jonathan Pryce zich daarom alsnog in het harnas van titelheld Don Quixote hijsen. Adam Driver speelt op zijn beurt Toby, een regisseur die voor het schieten van een commercial in Spanje is. Tijdens een draaipauze keert hij terug naar het dorpje waar hij als student ooit een film maakte met de plaatselijke bevolking.

De man die hij destijds vroeg Don Quixote te spelen, heeft die rol nooit meer los kunnen laten. En ziet hém dan ook aan voor zijn trouwe dienaar Sancho. Zo raken zij vervolgens samen verzeild in een avontuur dat even kleurrijk als krankzinnig is. Compleet met schietpartijen, een bezoekje aan een illegaal vluchtelingenkamp, bonje met de Russische maffia en voormalig Bond-babe Olga Kurylenko als jonkvrouw in nood.

Kleurrijk en speels is dat allemaal wel, maar toch stelt het resultaat teleur. Omdat Gilliam in dit lijvige passieproject te vaak knipoogt naar zichzelf. En omdat-ie zich geregeld verliest in fantasietjes waar nog slechts met de allergrootste moeite een touw aan vast te knopen valt. Eeuwig zonde. Want nu was niet alleen het boek beter, maar ook de documentaire.