Vrij/Varen

Fossiel

Epco’s eerste ervaring met elektrisch varen was met de Tender 630 e-motion in 2012.

Epco’s eerste ervaring met elektrisch varen was met de Tender 630 e-motion in 2012.

idtechnology.nl

Nederland stopt met de verbranding van fossiele brandstoffen. Woonhuizen gaan over op elektriciteit en warmtepompen voor koken en verwarmen. Auto’s en fietsen worden elektrisch. Maar hoe zit het met de boten?

Epco’s eerste ervaring met elektrisch varen was met de Tender 630 e-motion in 2012.

Epco’s eerste ervaring met elektrisch varen was met de Tender 630 e-motion in 2012.

idtechnology.nl

Elektrische boten zijn in opkomst, dat roep ik al jaren. Maar de waarheid is dat er nog altijd veel meer motorboten met diesel- of benzinemotoren worden verkocht dan elektrische. Grootste nadeel van elektrisch varen is de beperkte actieradius. Voor een sloep is een elektrische aandrijving te doen, daar vaar je zelden langer dan een dag mee.

Maar op een lange tocht over zee is het ronduit onhandig als je van stopcontact naar stopcontact moet varen.

Zeilboten kunnen tijdens het zeilen met een wind- of hydrogenerator stroom opwekken. Daarmee kun je de brandstofmotoren vervangen door elektrische aandrijving. Voor snelvarende motorboten en jachten voor de lange afstand is dat geen oplossing. Dan is een groot vermogen met minimale weerstand nodig en dat kan eigenlijk alleen met draagvleugels, compacte sterke elektromotoren en lithium-ion accu’s.

Als ik bootondernemer zou zijn, wist ik het wel. Dan stopte ik mijn geld in deze technologieën van de toekomst.

Bekijk meer van