Vrij/Uitgaan

Rusteloos in havenstad

Filmrecensie: ’l’Atelier’ ✭✭✭✩

— Wat: film, drama

— Regie: Laurent Cantet

— Met: Matthieu Lucci, Marina Foïs, Florian Beaujean

Matthieu Lucci maakt als de jonge Antoine een sterk debuut in ’L'Atelier’.

Matthieu Lucci maakt als de jonge Antoine een sterk debuut in ’L'Atelier’.

Ze staan nou niet meteen te trappelen, de tieners die in l’Atelier hun zomervakantie hebben ingeruild voor een workshop. Antoine en lotgenoten moeten samen een boek schrijven, als maatschappelijk project in hun vervallen havenstad. Aan begeleidend schrijfster Olivia (Marina Foïs) de taak om het groepje enthousiast te krijgen én ervoor te zorgen dat ze elkaar heel laten.

Matthieu Lucci maakt als de jonge Antoine een sterk debuut in ’L'Atelier’.

Matthieu Lucci maakt als de jonge Antoine een sterk debuut in ’L'Atelier’.

Regisseur Laurent Cantet begeeft zich daarmee op bekend terrein. Tien jaar geleden won hij de Gouden Palm voor Entre les murs, ook een felrealistische film rondom een gemengde en licht ontvlambare schoolklas. Maar waar het daar draaide om de kwetsbare dynamiek tussen docent en leerlingen, ligt het accent in l’Atelier vooral bij één jongen. Antoine is aan de ene kant een lieve grote broer en een schrijftalent die vaker de zee opzoekt dan dat hij met vrienden hangt, aan de andere kant een etterbak die tijdens de lessen alle kansen aangrijpt om te stoken. Niet alleen islamitische of donkere klasgenoten zijn de pineut, maar ook Olivia.

Ondanks die uitspattingen weet Cantet de naturel spelende debutant Matthieu Lucci sympathiek te houden. Waarmee l’Atelier uitgroeit tot een gevoelig portret van een jongen die prikkels hoopt te vinden in een te kalme omgeving. Met een ontroerend slotakkoord, dat zowel bevrijdend als sneu is.

Fabian Melchers