Vrij/Uitgaan

Bloedstollend gesprek met 112

Filmrecensie: ’Den skyldige’ ✭✭✭✩

— Wat: film, thriller

— Regie: Gustav Möller

— Met: Jakob Cedergren

De volledige focus in ’Den skyldige’ ligt op 112-centralist Asger (Jakob Cedergren).

De volledige focus in ’Den skyldige’ ligt op 112-centralist Asger (Jakob Cedergren).

In nagelbijter Buried verliet de camera nooit de doodskist waar Ryan Reynolds levend in lag begraven. We volgden Tom Hardy solo tijdens een lange autorit in Locke. En Hitchcock’s klassieker Rope bleef constant in de kamer waar twee studenten een lijk hadden verborgen. Films kunnen heel indringend worden als ze zich tot slechts één ruimte beperken. Ook het Deense Den skyldige heeft zo’n topsetting: een 112-meldkamer.

De volledige focus in ’Den skyldige’ ligt op 112-centralist Asger (Jakob Cedergren).

De volledige focus in ’Den skyldige’ ligt op 112-centralist Asger (Jakob Cedergren).

Ga maar eens na hoe sterk dat idee is. Samen met telefonist Asger kunnen we alleen hóren wat er zich voor verschrikkelijks afspeelt, je verbeelding doet de rest. De spanning begint pas echt wanneer een paniekerige vrouw fluisterend opbelt om te melden dat ze door haar gevaarlijke vriend wordt ontvoerd. Aan Asger de taak om haar op tijd te vinden. Intussen blijkt hijzelf aan de vooravond van een strafproces te zitten, waar privételefoontjes steeds meer over weggeven.

Tot zeker driekwart is Den skyldige bloedstollend. Daarna vliegt Möller uit de bocht met een onnodige plottwist waar bovendien nogal krampachtig naartoe blijkt te zijn gewerkt. Het publiek kan zich dan dus een beetje bekocht voelen. Maar het onafgebroken spel van de makers met wat je níet kunt zien, werkt venijnig goed. Om de zenuwen van te krijgen.