Nieuws/Vrij

In mijn garage

Mag het ietsje meer zijn?

Arthur van Dieten „Inhalen en invoegen zijn een heel aparte ervaring.”

Arthur van Dieten „Inhalen en invoegen zijn een heel aparte ervaring.”

foto arno lingerak

Arthur van Dieten ging van een gezapige gezinswagen naar zo ongeveer de ultieme hot hatch. Het verhaal van zijn gifgroene Ford Focus RS.

Arthur van Dieten „Inhalen en invoegen zijn een heel aparte ervaring.”

Arthur van Dieten „Inhalen en invoegen zijn een heel aparte ervaring.”

foto arno lingerak

’In een dorp hier dichtbij zit een bedrijf dat auto’s prepareert en voor races verhuurt. De eigenaar vroeg of ik af en toe zou kunnen invallen als hij een extra chauffeur nodig had. Op circuit Spa Francorchamps werd ik door een monteur op een getunede Ford Focus RS gewezen. „Die gaat straks BMW’s zoek rijden”, vertelde hij.

Ik had niets met Ford en dacht: dat zal wel. Twee weken later zat ik voor de tv en val ik midden in een test van zo’n RS. De presentator vroeg zich af of ze gek waren geworden bij Ford, ruim 300 pk in een voorwielaandrijver. Hij bleef maar doortrekken, ook ver boven de 100 kilometer per uur. Toen was mijn interesse toch wel gewekt.

Deze stond te koop bij een Honda-dealer. Ik reed een Citroën C4 Grand Picasso, die hadden we net... Ik zag de RS staan en ik was meteen verliefd.

"Hij ging zo verschrikkelijk snel, echt bizar"

Toen tijdens de eerste rit alles op temperatuur was, zei de garagist: Geef maar gas! Die auto ging toen zo verschrikkelijk snel van zijn plek, dat had ik nog nooit meegemaakt. Echt bizar.

Het viel me ook meteen op hoe sterk het blok is, vanaf 80 kilometer per uur kun je in zijn zesde versnelling rijden. Inhalen en invoegen zijn een heel aparte ervaring met zoveel vermogen.

Ik heb contact gezocht met de RS-club en die bleek vlak daarna een event te hebben. Daar ben ik vol trots heen gegaan. Op mijn auto zit nu een grotere intercooler met dikkere slangen, er zit een gegoten aluminium inlaat spruitstuk op en een andere uitlaat. Op de rollenbank geeft de auto nu 426 pk en een koppel van 545 Nm.

Er staat nu 60.000 kilometer op de teller en elke kilometer was genieten. Alleen voor dagelijks gebruik is het onderstel te weinig comfortabel.

Dus naast de Focus staat nu gewoon weer een Citroën C4 Grand Picasso!”

Eigenaar

Arthur van Dieten (60), restauranthouder

Auto

Ford Focus II RS

Bouwjaar

2009

Geschatte waarde

30.000 euro

Motor

Vijf cilinder lijnmotor, 2522 cm3 ,426 pk.

Topsnelheid

263 km/u, 0-100 in 5,9 sec

Toekomstplannen

„Zoveel mogelijk rijden, poetsen en genieten!”

Bekijk meer van