Vrij/Uitgaan

Kiezen tussen twee moeders

Filmrecensie: ’Figlia mia’ ✭✭✩

Wat: film, drama

Regie: Laura Bispuri

Met: Valeria Golino, Alba Rohrwacher, Sara Casu

(V.l.n.r.) Sara Casu, Alba Rorhwacher en Valeria Golino in ’Figlia mia’.

(V.l.n.r.) Sara Casu, Alba Rorhwacher en Valeria Golino in ’Figlia mia’.

Je echte moeder, wie is dat nou precies? Is het de vrouw die je op de wereld heeft gezet? Of is het toch zij die je opgevoed heeft? In haar nieuwe psychodrama Figlia mia gaat regisseuse Laura Bispuri op zoek naar het antwoord op deze existentiële vraag.

(V.l.n.r.) Sara Casu, Alba Rorhwacher en Valeria Golino in ’Figlia mia’.

(V.l.n.r.) Sara Casu, Alba Rorhwacher en Valeria Golino in ’Figlia mia’.

Op het gortdroge Sardinië is kleine Vittoria behoorlijk in de war. Ze wordt grootgebracht door de hardwerkende, zorgzame Tina en haar man. Maar waarom voelt het roodharige meisje zich dan toch zo aangetrokken tot Angelica: een avontuurlijke, maar morsige en alcoholistische nietsnut met torenhoge schulden? Als het hummeltje besluit bij de dronkaard te willen wonen, zet dat kwaad bloed bij Tina.

In haar tweede film schetst Bispuri (Sworn virgin) aanvankelijk een intrigerend portret van een ongebruikelijke driehoeksverhouding waarin Tina en Angelica vechten om de liefde van Vittoria. Gaandeweg verandert Figlia mia echter in topzwaar drama als hysterische emoties, geforceerde terzijdes en vergezochte metaforen de overhand krijgen. Bovendien gaat Bispuri’s extreem beweeglijke handcamera op den duur lichtelijk vermoeien.

Het is aan de sterke Alba Rohrwacher (Hungry hearts) te danken dat de film toch blijft boeien. Met haar warrige haar, grafnagels en dronkemansblik overtuigt zij volledig als verlopen en vuilbekkende kenau die anderhalf uur lang afstoot en aantrekt.

Eric le Duc