Vrij/Uitgaan

Loeiharde klap met voorhamer

Filmrecensie:‘BlacKkKlansman’ ✭✭✭✩

Flip Zimmerman (Adam Driver) en Ron Stallworth (John David Washington) worden samen lid van de Ku Klux Klan in ’BlacKkKlansman’.

In de films van de Amerikaanse regisseur Spike Lee hebben racisme en raciale spanningen altijd een belangrijke rol gespeeld. Niet alleen zijn internationale doorbraak Do the right thing (1989) getuigt daarvan, maar ook vrijwel alles wat daarna kwam: van Malcolm X (1990) tot Bamboozled (2000) en Chi-Raq (2015). Voor zijn nieuwe film BlacKkKlansman kreeg hij dat thema echter op een presenteerblaadje aangereikt door de producenten van de horrorhit Get out (2017).

BlacKkKlansman is gebaseerd op het ongelooflijke levensverhaal van Ron Stallworth, een zwarte rechercheur die eind jaren 70 undercover ging bij de Ku Klux Klan. John David Washington, - de zoon van Oscarwinnaar Denzel Washington - speelt met veel swagger de titelheld. Adam Driver geeft gestalte aan joodse collega Flip, die als blanke voor hem inspringt bij ongemaskerde ontmoetingen met de racistische haatgroep. Topher Grace speelt David Duke, toen - maar ook nu nog - een van de belangrijkste voormannen van de KKK.

De manier waarop Duke en de andere Klanleden voor de gek worden gehouden levert hilarische scènes met een scherp randje op. Spannend wordt het ook, als Ron en Flip stuiten op plannen voor een bloedige aanslag. Spike Lee springt intussen vrij om met zijn bewerking van het oorspronkelijke verhaal en laat het zich jaren eerder afspelen, om zo ook te kunnen knipogen naar de hoogtijdagen van ‘blaxploitation’-films als Shaft (1970).

De woede van de maker over het schadelijke gedachtegoed van de KKK - dat volgens hem onder Trump weer springlevend is – is oprecht en terecht. Lee trekt om dat te onderstrepen opzichtig parallellen en toont aan het einde ook schokkende beelden van de gebeurtenissen Charlottesville. Zo hamert hij zijn belangwekkende boodschap er nog eens met een voorhamer in. Terwijl zijn punt toch eigenlijk al gemaakt was.