2555814
Varen

Vaarcolumn

Hollywood

Chris Smith uit Michigan was pas 13 toen hij in 1874 zijn eerste mahoniehouten roeibootje maakte. Iedereen vond het prachtig en binnen twee jaar kon hij van bootbouwen zijn beroep maken. Rond 1900 knutselde ’Crafty Chris’ een benzinemotor in een roeiboot. De topsnelheid was slechts 10 km per uur, maar hij legde er de fundamenten voor het fenomeen ’motorboot’ mee.

In de tijd van Henry Ford begon Smith ook zijn bootbouwproces te standaardiseren. Hij hamerde erop dat zijn productieboten met evenveel oog voor detail moesten worden gebouwd als de unieke exemplaren die zijn werf eerst maakte. Het stijlvolle imago hield stand, zelfs toen de derde generatie Smith in de jaren 60 besloot uitsluitend in polyester te bouwen. Oud-presidenten Roosevelt en Kennedy en sterren als Frank Sinatra en Elvis Presley behoorden tot hun klanten. De elegante sportboten figureerden in prijswinnende speelfilms. Nog altijd kiezen sterren en profsporters voor deze boten met Hollywooduitstraling.

Als objectieve boottester ben ik een fan. Volgens mij vormen tijdloos design en consequent aan bouwkwaliteit zonder concessies vasthouden, de basis van het al ruim een eeuw durende succes van Chris-Craft.