Filmrecensie: ’Fantastic beasts: The crimes of Grindelwald’ ✭✭✭✭

— Wat: film, fantasy, drama

— Regie: David Yates

— Met: Johnny Depp. Eddie Redmayne,

— Katherine Waterston

Newt Scamander (Eddie Redmayne) volgt de gevaarlijke Grindelwald naar Parijs.

In de eerste Fantastic beasts-film uit 2016 was hij maar heel even te zien. Nu speelt Johnny Depp als de zwarte tovenaar Gellert Grindelwald een volwaardige hoofdrol tegenover Eddie Redmayne als magisch zoöloog Newt Scamander. Ze blijken aan elkaar gewaagd.

Wanneer Grindelwald weet te ontsnappen uit gevangenschap, volgt fabeldierenexpert Newt hem naar Parijs. De duistere tovenaar probeert daar de jonge, getraumatiseerde tovenaar Credence Barebone (Ezra Miller) aan zijn kant te krijgen. Die wil hij inzetten als wapen in zijn strijd om magiërs de wereld te laten overheersen. Scamander probeert dat uit alle macht te voorkomen, geholpen door oude bekenden als Jacob Kowalski (Dan Fogler) en Tina Goldstein (Katherine Waterston).

J.K. Rowling schreef net als vorige keer het scenario en David Yates nam opnieuw de regie op zich. Kinderlijk vermaak biedt hun film al lang niet meer. Magie zorgt voor digitaal spektakel en voor wat komische verstrooiing, maar verder weerspiegelt The crimes of Grindelwald vooral de drama’s van onze eigen wereld. Hongerend naar macht en naar bijval van andere tovenaars, mikt Depps charismatische personage trefzeker op allerlei onderbuikgevoelens. Hij zaait angst en gooit olie op het vuur van vermeende superioriteit. Zo drijft hij met geraffineerde volksmennerij zelfs goede vrienden uit elkaar en zorgt voor een steeds grotere tweedeling.

Voor maagden in Rowlings magische universum biedt dit nieuwe avontuur helaas wat al te ondoorgrondelijke hocus pocus. Liefhebbers van de vorige Fantastic beasts-film en volwassen geworden Harry Potter-fans van het eerste uur kunnen hun hart echter ophalen. Dat de acteurs de uiteenlopende emoties van hun personages uitstekend voelbaar weten maken, vergroot daarbij de impact van deze inktzwarte filmvertelling. Net als dat waarschuwende vingertje.