Zoete kerstversnapering

Filmrecensie: ‘All you need is love’ ✭✭✭✭

— Wat: film, romantische komedie

— Regie: Will Koopman

— Met: Fedja van Hûet, Anniek Pheifer, Bracha van Doesburgh

Bracha van Doesburgh en Fedja van Hûet, voor even Schotse Hooglanders in ’All you need is love’.

De jaarlijkse kerstshow van All you need is love vormt het begin- én eindpunt van een nieuwe Nederlandse speelfilm met dezelfde titel. Alleen kan er in de loop van een jaar heel wat gebeuren. Dat krijgen we dan ook te zien in deze mozaïekvertelling, die stevig leunt op commercieel succesvolle voorbeelden als Love Actually en Alles is liefde.

Overal in het land worstelen uiteenlopende personages met de liefde. Van Frank Lammers als dirigent van een Limburgs amateur-orkest tot zijn dochter. Van twee Rotterdamse vriendinnen (Annet Malherbe en Trudij Labij) tot de Tukkerse Gerco (Waldemar Torenstra), die twintig jaar eerder publiekelijk werd afgewezen door de vrouw van zijn dromen (Anniek Pheifer).

Zelfs Fedja van Hûet blijkt als filmversie van Robert ten Brink emotioneel de weg kwijt: ‘Doctor Love’ is door treurige gebeurtenissen zelf een beetje ziek. In aanloop naar de nieuwe show vertrekt hij daarom onaangekondigd naar de Schotse hooglanden. Het onderduiken van de populaire presentator zorgt voor grote paniek. Vooral bij zijn directe assistent Japie (Rop Verheijen) en bij zijn baas (Peter Paul Muller, met een vette knipoog naar John de Mol.). Hij laat zijn medewerkers koortsachtig naar een vervanger zoeken.

All you need is love werd geschreven door Paula van der Oest (De trip van Teetje, Zus en zo). Will Koopman (Gooische vrouwen) nam de regie op zich en bewaakte het evenwicht tussen lach en traan. Ook brengt zij de verder weinig diepgravende verhaallijntjes logisch samen in de gelijknamige zwijmelshow op televisie. De kleurrijke types uit haar plezierige feelgood-film hebben tegen die tijd echter al zoveel van onze sympathie gewonnen, dat we hen alle geluk van de wereld gunnen.

POPULAIRE VIDEO'S