Nieuws/Vrij

CAMPERTEST

Succesnummer Hymer Exsis-i 588

Door Dick William Harinck

1 / 3

Deze week in VRIJ een reisreportage van Katina Stavrianos, die met een camper drie weken door Europa reisde. Maar hoe zit het met de prestaties en kwaliteit van deze Hymer Exsis-i 588?

1 / 3

Camperfabrikant Hymer presenteerde vorig jaar de ’Dynamic Line’ binnen de B-klasse. Ronduit spectaculair was de gewichtsreductie, doordat alle onderdelen opnieuw werden ontwikkeld, van chassis tot deurknoppen. Veel van die elementen zien we nu terug in de voor 2018 vernieuwde Exsis-i, die daardoor weleens een concurrent van z’n grote broer zou kunnen worden...

Hymer zette de vernieuwing in met de ontwikkeling van de B-DL, een smalle versie van de populaire B-klasse: 222 tegen 230 centimeter. Dat maakt 'm handelbaarder in het verkeer én het is meteen de grootste oorzaak van de afslanking. Het scheelt nogal wat kilo's als je een camper over de volle lengte acht centimeter smaller maakt. Maar daarnaast zijn honderden onderdelen opnieuw op de tekentafel beland, met maar één doel: lichter maken, zonder concessies aan kwaliteit. Van dat dieet profiteert ook de Exsis-i. En als ze naast elkaar staan, moet je echt twee keer kijken: de Exsis-i en de B-Dynamic Line lijken tweelingbroers. Z’n snuit, met kenmerkende grill en moderne koplampen, is vrijwel identiek. Alleen het hoogteverschil verraadt dat de Exsis-i het zonder de dubbele bodem van de Dynamic Line moet doen: daardoor is hij bijna 20 cm lager en dat scheelt dus ook weer gewicht: 150 kilo.

Exterieur

Voor deze campertest kijken we naar de Exsis-i 588: het populaire model met enkele bedden achterin. Die indeling krijgt veel handen op elkaar door de grote garage over de volle breedte, waarin je met gemak twee (elektrische) fietsen en campingstoelen kwijt kunt. De garage is aan beide zijden goed bereikbaar via grote deuren in de zijwanden. De 60 cm brede instap in het woongedeelte is voorzien van een elektrische trede die je bedient met een schakelaar. Bij het voorportier kun je kiezen voor zo'n zelfde trede, maar dan eentje die automatisch uit- en inschuift bij het openen en sluiten van de bestuurdersdeur – handig voor kleinere mensen, want de opstap is flink. Nog zo'n handige optie in het testvoertuig is de schuiflade in de gaskast. Zo trek je beide gasflessen zonder tillen naar buiten.

Wonen, eten, slapen

Doordat de Exsis-i niet beschikt over een dubbele bodem, zijn er opstapjes naar de cabine en naar het slaapgedeelte – struikelplekken waar je als toekomstig gebruiker even aan moet wennen. Van de draaibare cabinestoelen maak je snel een gezellige zithoek voor vier personen. Fraai is de indirecte ledverlichting langs de plafonds, bij het hefbed in de cabine en onder het keukenblad. De keuken is niet groot: de met witte glasplaten afdekbare Smev-kookplaat en spoelbak nemen vrijwel het hele aanrecht in beslag. Een uitklapbare aanrechtverlenger biedt wat meer werkruimte, maar beperkt de doorstap naar buiten. Onder het aanrechtblad zijn drie grote treklades gemonteerd met soft-close. De bovenkastjes hebben een verborgen sluiting in de handgrepen. Direct naast het keukenblok staat de slanke Dometic koel/vries-combinatie plus oven. Er tegenover vinden we de gecombineerde toilet/douche met Thetford banktoilet en fonteintje. Meubelpanelen zorgen ook hier voor een luxe uitstraling. Tijdens douchen voorkomt een kunststof vouwdeur een nat toiletgedeelte en – slim! – de houten toegangsdeur is met kunststof bekleed tegen spetters.

Achterin de 588 zijn de hoge enkele bedden gesitueerd, toegankelijk met treden waarin kleine spullen kunnen worden opgeborgen. De twee slaapplekken tover je in een handomdraai om – met een vulstuk (optie) – tot een riante tweepersoons matras van twee bij twee meter. Instappen is dan wat lastiger, met een trapje. Een extra slaapplek is het tweepersoons hefbed in de cabine, die je handmatig (optioneel: elektrisch) laat zakken boven de voorstoelen. Een houten trapje zorgt dat je erin kunt klimmen.

Techniek

De Exsis-i is gebouwd op Fiat Ducato met de vertrouwde 2.3 liter MultiJet dieselmotor (130 of 150 pk) met Euro 6 goedkeuring. Op technisch gebied staat Hymer bekend om z'n grote aantal veiligheidsvoorzieningen die standaard aan boord zitten. Natuurlijk ABS, maar ook ESP (stabiliteitssysteem), een systeem tegen doorslippen van de wielen (ASR) en EBD die de remkracht verdeelt over de vier wielen. De Hill Holder voorkomt bovendien dat de camper bij het optrekken op hellingen achteruit zakt. De watertanks (drinkwater en afvalwater) zijn gemonteerd tussen de chassisbalken en vanuit de camper goed bereikbaar via vloerluiken. Onder de dinettebank vinden we het hart van de elektrische installatie en de Truma 6 combi (kachel en boiler). Leidingen en kabels zijn in Exsis-i keurig aangelegd en weggewerkt. Prettig is dat er overal in de camper stroompunten en USB-aansluitingen zijn te vinden. Het 230 Volt stopcontact in de garage toont aan dat er – net als bij de B-klasse Dynamic Line – over elk detail is nagedacht: handig om de e-bikes te kunnen opladen.

Tenslotte: het prijskaartje. De Exsis-i is zo’n 10 mille voordeliger dan z’n grote broer. Daarmee creëert Hymer een geduchte concurrent binnen het segment integraalcampers. Oók voor z'n eigen B-klasse Dynamic Line.

Plus & Min

+ lichtgewicht bouwwijze

+ veel laadvermogen

+ ruim voldoende 230V- & 12V-stopcontacten plus USB-aansluitingen

- opstapjes bij voorstoelen en bedden

Facts & Figures

(opgave fabrikant)

MOTORISERING

Chassis Fiat Ducato met AL-KO AMC chassis

Motor 2.3 MultiJet2, 4 cilinder diesel

Maximum vermogen 96 kW (130pk) bij 3.600 toeren

Maximum koppel 320 Nm bij 1.500 toeren

AFMETINGEN

Lengte 699 cm

Breedte 222 cm

Hoogte 277 cm

Stahoogte 184/198 cm

Wielbasis 3.300 mm

Maximummassa 3.500 kg

Rijklaar gewicht 2.840 kg

Laadvermogen 660 kg

Aantal zit-/slaapplaatsen 4/4

Afmetingen enkele bedden 200/190 x 80 cm

Afmetingen hefbed 188 x 150 cm

Prijs vanaf: € 86.690

Door Dick William Harinck