378834
Vrij

'Efteling veruit het leukste dagje uit'

Musea steeds populairder als dagattractie

Musea worden een steeds populairder alternatief voor pretparken. Hoewel plezier nog altijd voorop staat tijdens een dagje uit, kiezen Nederlanders steeds vaker voor een educatief uitstapje. Zo bestaat de top 50 van meest populairste dagattracties voor een kwart uit musea.

Dat blijkt uit de vierde editie van het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1600 Nederlanders.

Vooral de reputatie van NEMO, Naturalis en het Rijksmuseum is de afgelopen zes jaar spectaculair gestegen. Het museum met veruit de beste reputatie blijft het Anne Frank Huis, gevolgd door het Rijksmuseum.

Efteling

Bovenaan de lijst met van dagattracties met de sterkste reputatie is de Efteling, dat ook twee jaar geleden het meest populair onder de respondenten was. Hoewel een gezinsuitje naar Kaatsheuvel als duur wordt ervaren, behoudt de Efteling zijn nummer één-positie in de dagattractiemarkt. "De prijs is eigenlijk het enige punt waarover de consument iets te klagen heeft bij de Efteling", aldus merkadviseur Beerda. De Efteling werd vorig jaar bezocht door 4,7 miljoen mensen.

Amsterdam

Volgens het onderzoek kan het Amsterdamse attractiebezoek de meeste groei verwachten. Zo gaven veel respondenten aan in de nabije toekomst dierentuin Artis, het Anne Frank Huis, NEMO en Madame Tussauds te willen bezoeken. Opmerkelijk is volgens de onderzoekers dat het Van Gogh Museum ontbreekt in de top 50. "De Nederlander ziet het Van Gogh Museum vooral als een bestemming voor de buitenlandse toerist."

Ook in Leiden worden overigens veel museumgangers verwacht, nu het skelet van Trix de Tyrannosaurus rex in museum Naturalis te bewonderen is.  

Top 50 van dagattracties met de sterkste reputatie (tussen haakjes de positie in 2014)

POPULAIRE VIDEO'S