397609
Vrij

Subsidie jaarlijks evenement onzeker

Financiering Uitmarkt nog steeds niet rond

De Uitmarkt is jaarlijks goed voor een half miljoen bezoekers.

De Uitmarkt is jaarlijks goed voor een half miljoen bezoekers.

AMSTERDAM - De financiering van de Uitmarkt, die eind volgende maand in Amsterdam wordt gehouden, is nog steeds niet rond.

De Uitmarkt is jaarlijks goed voor een half miljoen bezoekers.

De Uitmarkt is jaarlijks goed voor een half miljoen bezoekers.

Frans van der Avest, directeur van Amsterdam Marketing, gaf tijdens de presentatie van het vierjaarlijkse Bezoekersonderzoek aan zich zorgen te maken.

'We moeten op auditie voor subsidie'

„Voorheen kregen we geld van de gemeente. Maar nu moeten we ’op auditie’ bij het stedelijk Amsterdams Fonds voor de Kunst. Ik hoop dat ze de Uitmarkt zien als meest democratische evenement van Nederland. Jaarlijks treden er 2500 artiesten op. Maar ik weet pas over drie weken of de financiering rond komt.”

De Uitmarkt wordt over zeven weken gehouden, op 27 en 28 augustus, en is steevast goed voor een half miljoen bezoekers. „De Uitmarkt heeft een jaarlijkse begroting van negen ton tot een miljoen euro. Wij kregen van de gemeente jaarlijks structureel 130.000 euro. Dat is nu afgelopen. Wij hebben aangedrongen op meer geld, we kunnen het anders niet meer bolwerken. Alleen al de inflatie maakt dingen duurder. Gelukkig hebben we een sponsor als ABM Amro, maar je hebt ook steun van de gemeente nodig. Ik hoop echt dat ze het belang van de Uitmarkt onderkennen.”

Structureel minder geld

Niet alleen de Uitmarkt, maar ook voor Amsterdam Marketing zijn het financieel spannende tijden. De organisatie zelf is het slachtoffer van een reeks bezuinigingen. Zo krijgt de organisatie ruim 300.000 euro minder subsidie en volgend jaar wordt dat nog verder gekort. Ook de congresbijdrage van 450.000 loopt gevaar. „Totaal, dat weten we nu al, zullen we de komende jaren 550.000 euro structureel mislopen aan subsidie. In totaal is dat zeventien procent minder.”

De resultaten van het vierjaarlijkse Bezoekersonderzoek, dat de voorman van Amsterdam Marketing presenteerde, liegen er ondertussen niet om. De drukte in de stad is enorm toegenomen tussen 2011 en 2015. Vorig jaar kwam het aantal bezoekers uit op 17 miljoen. Dat zijn zowel dagjesmensen, toeristen als congresgangers en betekent een stijging met 15 procent ten opzichte van 2011.

Mensen blijven vaker en langer

Ronduit sensationeel is echter het bedrag dat de bezoekers samen besteden: 18,7 miljard euro. Een toename van maar liefst 98 procent. „Dat komt omdat mensen vaker komen en langer blijven. Door die combinatie nam het aantal bezoekdagen met maar liefst 94 procent toe en stijgt de economische impact ook zo enorm”, aldus Avest. Het effect op het aantal banen is eveneens zeer groot. Tegenwoordig zijn er 154.000 zogeheten fte’s, een stijging van 85 procent.

„Je zou het niet zeggen”, grapte Van der Avest. „Maar al die bezoekers vinden vooral de mensen in Amsterdam zo aardig.” Het was vorig jaar sowieso de hoogste score ooit wat betreft tevredenheid. Het culturele aanbod wordt het meest gewaardeerd. Vier op de vijf bezoekers gaan naar een museum.

Teveel rommel op straat

Toch laten bezoekers ook weten Amsterdam meer ’chaotisch’ te vinden, mede als gevolg van de toegenomen drukte. Andere tegenvallers, of beter gezegd verbeterpunten, zijn de parkeermogelijkheden, de prijs/kwaliteitsverhouding en de rommel op straat.

„Als stad doen we het op dit moment, economisch gezien, gewoon goed”, zegt Van der Avest. „Maar dat kan zomaar veranderen. Het kan zomaar anders gaan. Kijk maar naar de internationale veiligheidssituatie en de effecten op bezoekersstromen”, verwijzende naar bijvoorbeeld het toerisme in Tunesië dat na een schietpartij de bezoekersstroom zag inzakken. „We moeten daarom serieus nadenken over morgen.”