Nieuws/Vrij

<p><em>Aangescherpte veiligheid beïnvloedt sfeer feest niet</em></p>

Sensation spektakelstuk

Sensation was dit jaar niet zwart of wit, maar zwart én wit.

Sensation was dit jaar niet zwart of wit, maar zwart én wit.

Michel van Bergen

In de aanloop naar de zeventien editie van Sensation ging het vooral over de veiligheid, binnen is daar niks meer van te merken.

Sensation was dit jaar niet zwart of wit, maar zwart én wit.

Sensation was dit jaar niet zwart of wit, maar zwart én wit.

Michel van Bergen

Organisator ID&T heeft weer alles uit de kast getrokken om voor een waar spektakelstuk te zorgen. Vliegende drummers, zwevende kruisen en imposant bewegend decor. Sensation had het allemaal en wist daarmee het publiek voor zich te winnen.

In de week voorafgaand aan het evenement had de organisatie een signaal gekregen over een mogelijke daad van terreur tijdens het feest. Dit resulteerde in een strakker veiligheidsprotocol. Niet alleen in de Amsterdam Arena, maar ook daarbuiten vonden strenge controles plaats. Lange wachtrijen waren het gevolg. Wie in de piek van drukte kwam, moest ruim twee uur wachten.

Tot een andere sfeer leidde dit niet. Onder de bezoekers leefde het algemene idee dat veiligheid soms zijn prijs heeft. Ook binnen was er sprake van een strengere controle. Bezoekers die zich afwijkend gedroegen, werden aangesproken door één van de beveiligers.

Radiopop

Sensation is begonnen als dancefeest pur sang, maar heeft zich ontwikkeld tot de ’Toppers van de dance’. Bij alle artiesten is het inhaken en meedeinen geblazen. David Guetta gaat hier het verst in. Iedere track die hij draait is een bewerking van een grote radiohit. Justin Timberlake, Bob Marley en Black Eyed Peas: allemaal komen ze langs in de twee uur durende hitshow van de Fransman. Deze hits wisselt hij af met stukken waarin een moordende basdrum en schreeuwerige synthesizers domineren.

Dat dit een toch wel erg makkelijke benadering van een dj-set is, kan veel bezoekers niet deren. Wanneer er gevraagd wordt om handjes gaan deze de lucht in en wanneer in het refrein Guetta het volume wegdraait zingt het publiek uit volle borst mee. ,,Ach, ik kom hier toch niet voor de muziek, maar voor de show.’’, vertelt bezoeker Remko vanaf zijn plekje tussen de stoeltjes van vak 103.

Zak snoep

Deze editie van Sensation was niet ’black’ of ’white’, zoals dat bij eerdere edities gebruikelijk was. Bezoekers kregen bij het kopen van hun kaartje de dresscode zwart of wit toegewezen. Beide kleuren hadden een eigen ingang die toegang gaf tot slechts de helft van het stadion. Wie los van zijn vrienden een kaartje had gekocht, kon dus zomaar via een andere ingang naar binnen worden gestuurd.

Om te voorkomen dat mensen de hele avond gescheiden door moesten brengen, was halverwege het stadion een ’meet and greet’ plek afgesproken. Wanneer rond middernacht de scheiding tussen beiden helften wordt opgeheven en de bezoekers zich vrijelijk door de Arena kunnen bewegen, lijkt het van één van de hogere ringen of iemand een enorme zak met zwart-wit snoepjes over de tribunes en het veld van de voetbaltempel heeft uitgestrooid.

Dit spelen met kleur – behalve een dresscode kregen bezoekers ook een polsbandje met led verlichting waarvan de kleur centraal werd aangestuurd – herkenbare muziek en state of the art techniek, is wat Sensation zo bijzonder maakt dat het jaarlijks 40.000 mensen naar de Arena trekt.