Nieuws/Vrij

Iris van Herpen wint ‘oeuvreinjectie’

1 / 3

Rollan Didier

Modeontwerper Iris van Herpen krijgt dinsdagmiddag het Mode Stipendium uitgereikt ter waarde van 50.000 euro door het Prins Bernhard Cultuur Fonds. Dat is een prijs die jaarlijks wordt uitgeloofd aan een toptalent met eigen handschrift.

1 / 3

Rollan Didier

Een ‘voorwaarde’ waaraan Van Herpen met gemak aan voldoet. Haar c.v. in het kort: ze valt direct na het verlaten van de academie al op. Een jaar na haar afstuderen wordt ze al opgenomen in het officiële programma van de Parijse modeweek. Een unicum. Al snel krijgt ze trouwe fans in het veld en mag ze avantgardisten als Lady Gaga, Björk en Tilda Swinton tot haar clientèle rekenen. Elke show die ze geeft wordt naar uitgekeken en stelt zowel de nationale als internationale modepers nooit teleur. Op dit moment hangt een gedeelte van haar couture collectie in het Metropolitan Museum in New York. Een staat van dienst waar een gepensioneerde ontwerper trots zou zijn. En dat terwijl Van Herpen net pas op stoom is.

Voor haar geldt: mode is het medium en sky’s the limit. Letterlijk. Als ze een bepaalde stof of materiaal in gedachten heeft wat niet bestaat, dan ontwikkelt Van Herpen dat samen met wetenschappers, architecten en kunstenaars. Ze is niet voor niets beroemd om haar bijzondere materiaaltechnieken en vooruitstrevende productiewijze. Zo maakt ze gebruik van 3D printen, laser cutting in combinatie met ouderwets handwerk. Van Herpen: “Ik speel graag met verwachtingen en rek de grens van wat mogelijk is graag op. Zo kunnen dingen die op het oog handwerk lijken zomaar een bewerkt materiaal blijken te zijn zoals ‘The Cathedral’, of lijkt iets technisch heel innovatief terwijl er alleen handwerk aan te pas kwam.”

Voor haar lentezomercollectie van 2015, Magnetic Motion, ging ze langs bij CERN, waar de deeltjesversneller staat. Haar herfst-wintercollectie van 2015, Hacking Infinity, inspireerde ze op haar bezoeken aan de NASA. Dit is een van de redenen dat ze in de Met onderdeel uitmaakt van de tentoonstelling Manus x Machina, wat staat voor Hand x Machine, om de relatie tussen ouderwetse couturetechnieken en nieuwe technologische productiemethoden te definiëren.

Een visitekaartje waar we als land trots op mogen zijn, vindt de jury van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Het geld wat Van Herpen heeft gekregen als aanmoediging om door te gaan met haar werk wil ze gebruiken voor onderzoek. “De materialen die ik gebruik komen vaak tot stand na een lange weg van research. Het geld wat mij is toegekend wil ik graag gebruiken om nieuwe technieken en materialen te ontwikkelen.”

Van Herpen heeft met haar collecties laten zien dat van alles mogelijk is. Waar ze zelf van droomt? “Als ik fantaseer, dan maak ik een collectie voor gewichtloosheid.” Ze legt uit: “Als het ooit zo ver komt dat we afgerekend hebben met de zwaartekracht, dan zal kleding een compleet ander begrip krijgen. Ondertussen is zwaartekracht zo’n belangrijk element voor designers bij het ontwerpen van kleding. Beweging van het lichaam en de relatie tot kleding wordt dan een heel ander spel.”

Op verzoek van architectenduo Benthem & Crouwel, die op dat moment Het Stedelijk Museum in Amsterdam, alias ‘de badkuip’, maakte Van Herpen deze ‘Waterdress’. “De jurk is een knipoog naar het gebouw, de badkuip.”