Nieuws/Vrij

Hoeveel slaap hebben we nodig?

1 / 2

Johannes Dalhuijssen

Maar hoeveel slaap hebben we eigenlijk nodig? Slaapexpert Hans Hamburger legt uit:

1 / 2

Johannes Dalhuijssen

''Dat slaapduur afhankelijk is van leeftijd weten we allemaal. Baby's slapen het grootste deel van de dag, peuters doen nog een siësta, op de lagere school leeftijd wordt helemaal geen middagdutje meer gedaan. De gemiddelde slaapduur tot 12 jaar ligt tussen de elf en twaalf uur.

Na het 12e jaar wordt de slaapduur langzaam wat korter en daalt tot tussen de negen en tien uur slaap, die uren heeft men nodig tot een leeftijd van ongeveer 25 jaar.

Biologische klok

Gedurende de middelbare school leeftijd verandert ook de biologische klok een beetje naar een later tijdstip. Dat wil zeggen dat men dan de neiging heeft om later te gaan slapen. Het tijdstip om op te staan voor school of werk blijft echter hetzelfde, zodat dan makkelijk slaaptekort kan ontstaan.

Na je 25e wordt de benodigde slaapduur iets korter en varieert dan tussen de 6,5 en 8,5 uur met een gemiddelde van 7,5 uur.

Behoefte

Nu zijn er natuurlijk verschillen in slaapbehoefte; er zijn mensen met een korte en lange slaapbehoefte, dus variërend van 6,5-8,5 uur. Je kan ook eens een nacht minder uren slapen, maar dat moet je dan de nacht daarna weer inhalen.

Slaap is niet alleen afhankelijk van de leeftijd, maar ook van activiteit en licht overdag. Hoe meer je bezig bent, lichamelijk en geestelijk, des te meer slaap er nodig is. Blootstelling aan daglicht verbetert de slaapduur en slaapkwaliteit.

Mensen die zeggen dat ze met veel minder uit kunnen komen, kunnen dat niet lang vol houden en doen vaak overdag een powernap (slaapduur 

Chronisch tekort

Chronisch te kort slapen, dus minder dan zes uur, veroorzaakt verschillende verstoringen in het functioneren van het lichaam en de hersenen.

De stofwisseling raakt van streek, daardoor kan je dikker worden, de afweer en immuniteit werken niet meer goed, dus ben je vatbaar voor besmettelijke ziekten en je bent overdag snel geïrriteerd, suf, niet alert en mogelijk ook slaperig. Verder gaat het geheugen sterk achteruit door langere tijd te weinig te slapen.

Eerder onderzoek toonde aan dat de hersenen tijdens de slaap schoon gespoeld worden door het hersenvocht. Wanneer iemand niet voldoende slaapt of door een slaapziekte telkens wakker wordt, gaat dat proces niet meer goed en blijven afvalstoffen achter.

Net zoals wanneer in de stad de reinigingsdienst en de riool niet meer werken, gaan dan in de hersenen de achtergebleven schadelijke stoffen de hersenfunctie blokkeren en beschadigen.

Goede slaapkwaliteit en voldoende slaapduur zijn daarom van groot belang om normaal te kunnen functioneren van lichaam en geest.

Meten is weten

Hoe kan je je eigen slaapduur meten?

  • Dat kan bijvoorbeeld als je vakantie hebt. Je zorgt 's avonds voor weinig licht en je zet alle apparaten uit zoals: TV, computers, tablets en smartphones.
  • Lees een boek bij een klein lampje en wacht tot je moe en slaperig wordt. Ga dan slapen wanneer je de slaap voelt opkomen en zet geen wekker zodat je 's morgens vanzelf wakker wordt.
  • Doe dit vijf dagen achtereen, dan weet je bij benadering hoeveel je gemiddelde slaapduur is.
  • De eerste dagen slaap je waarschijnlijk wel wat langer omdat er meestal de dagen daarvoor te weinig is geslapen.

Probeer de tijd die je nodig hebt ook gedurende de werkweek te benaderen.''