411158
Vrij

Dudok de Wit op wolken door première Cannes

De eerste speelfilm van regisseur Michael Dudok de Wit beleeft woensdag zijn wereldpremière op het festival van Cannes. The Red Turtle, waar hij negen jaar aan werkte, draait in de selectie Un Certain Regard, na de competitie om de Gouden Palm het belangrijkste programma van het festival.

“Ik loop op wolken sinds ik het nieuws hoorde”, vertel Dudok de Wit vlak voor de wereldpremière. “Cannes biedt zo’n enorm podium om je film te presenteren. De trailer van de film is al meer dan een miljoen keer bekeken. Dat was nooit het geval geweest als we niet waren geselecteerd.”

De Nederlander won vijftien jaar geleden een Oscar voor zijn korte film Vader en dochter. Daarna werd hij benaderd door de grote Japanse animatieproducent Ghibli die hem vroeg of hij een speelfilm wilde maken. “Ik had er wel eens over gefantaseerd. Maar ik had ook gezien hoe enorm veel tijd en energie je in zo’n project moet steken”, legt hij uit. “Veel mensen die volgens mij veel beter zijn dan ik is het al niet gelukt. Het leek me zinvoller om gewoon korte films te blijven maken.”

Nederig

De kans die Ghibli hem bood, wilde Dudok de Wit echter niet laten schieten. “Ze vonden dat Vader en dochter aanvoelde als een Japanse film en vroegen mij of ik een verhaal in mijn hoofd had dat zich leende voor een speelfilm.” Het werd een variant op het Robinson Crusoë-thema, over een man die op een onbewoond eiland strandt. “Dat is een uitgangspunt dat mij mijn hele leven al fascineert”, legt de regisseur uit. “Daarnaast wilde ik een film maken over de natuur. Als kind voelde ik mij al enorm verbonden met de natuur. Ik maakte ‘s nachts lange wandelingen door het Gooi om te kijken naar de dieren in het bos.”

Dudok de Wit werkte jarenlang aan het project in Zuid-Frankrijk, waar hij een team van tientallen tekenaars aanstuurde. “Het maakte mij heel nederig, omdat alle medewerkers minimaal net zo goed als ik zelf waren. Je bent als regisseur van een groot project meer een soort manager, die de supervisie houdt en mensen aanstuurt waar nodig.” De regisseur hoopt dat hij na de première woensdag The Red Turtle eindelijk los kan laten. “Ik zie nog steeds dingen die beter hadden gekund. Maar dat houd je altijd. De eerste reacties zijn gelukkig goed. Ik hoop dat ik binnenkort mijn hoofd weer even helemaal leeg kan maken om na te denken over nieuwe projecten.”

 

The Red Turtle is deze zomer te zien in de Nederlandse bioscopen.