Nieuws/Vrij

Peugeot, Citroën en DS op de weg terug

De komende vijf jaar introduceert de PSA Groupe - Peugeot, Citroën en DS - liefst 26 nieuwe en vernieuwde modellen, waaronder zeven auto's met plug-in hybridetechniek of elektrische aandrijving. De verjongingskuur moet ervoor zorgen dat het modellenaanbod over drie jaar gemiddeld 3,5 jaar oud is.

De modellen die het leveringsprogramma verrijken zijn hoofdzakelijk SUV's. Peugeot alleen lanceert er binnen twaalf maanden vier. Bij DS verdubbelt het gamma, mede door de introductie van twee SUV's. Citroën blijft niet achter. Dat het concern voor SUV's kiest, laat zich verklaren in de almaar stijgende vraag wereldwijd naar SUV's en crossovers. En PSA wil in de toekomst alleen nog producten ontwikkelen die het wereldwijd in plaats van regionaal kan afzetten. Dat betekent ook het herzien van de bestaande productlijnen. Niet voor alle huidige modellen is in de toekomst nog ruimte binnen het programma. Over een opvolger van de 108 twijfelt Peugeot nog, terwijl het al afscheid heeft genomen van zijn cabrio's (207/308 CC) en coupé (RCZ). De MPV's zullen worden omgetoverd in crossovers, om zo beter te voldoen aan de marktvraag.

Generalist

Doordat DS nu een merk is dat op gelijke voet staat met Peugeot en Citroën binnen PSA, heeft het concern met de positionering van de drie labels geschoven. Die is vergelijkbaar met die van het Volkswagen-concern, waar Audi en Volkswagen ook naast elkaar bestaan. Audi is het premiummerk, wat bij de Fransen DS is, en Volkswagen de generalist aan de top van de volumemerken, zoals ook Peugeot is. Citroën zet zich als entreemerk neer met een hoge value for money en eigenwijze designstijl.