429576
Vrij

Hybride-aandrijflijn Lexus LC 500h heeft meer beleving

Lexus zet als op drie na grootste premiummerk ter wereld een hernieuwde aanval in op Audi, BMW en Mercedes. Belangrijk daarbij is de volgende evolutie van de hybride-aandrijflijn in de LC 500h, die veel rijbeleving moet bieden.

De keuze om in een sportieve coupé een aandrijflijn te laten debuteren die intrinsiek op zuinigheid is ontworpen, klinkt sommigen misschien wat vreemd in de oren, maar dat is het volgens Lexus Europe-baas Alain Uyttenhoven niet. Het nieuwe Multi Stage Hybrid-systeem is zeker nog zuinig, maar toch vooral ontwikkeld met meer rijbeleving in het achterhoofd. Simpel gezegd komt het erop neer dat Lexus achter de continu variabele transmissie (CVT) van de LC 500h een extra automatische versnellingsbak plaatst met vier verzetten. Dankzij de aansturende elektronica biedt het systeem daardoor in totaal tien trappen.

Doods karakter

Daarmee claimt Lexus het grootste bezwaar tegen de hybridetechniek van Toyota weg te hebben genomen. Het nogal doodse karakter van de traploze transmissie, vooral bij gas loslaten en er weinig remmende werking van de motor is, en het fenomeen dat de verbrandingsmotor door de CVT-bak snel in toeren klimt zonder dat de auto daadwerkelijk in hoog tempo versnelt. "Multi Stage Hybrid zal een rijbeleving bieden die veel beter aansluit op wat de Europese smaak voor dit soort auto's is", aldus Uyttenhoven.

BEKIJK OP AUTOVISIE.NL: AUTOVISIE TV - LEXUS LC 500 OP AUTOSHOW VAN DETROIT