429577
Vrij

Beter laat dan nooit

Eerste test Seat Ateca

De vraag naar SUV's neemt wereldwijd enorm toe. Inmiddels is de sports utility, ook bekend als crossover, mondiaal het populairste automodel. Seat speelt met de Ateca vanaf september in op die behoefte.

Het grote Volkswagen-concern, waartoe onder meer Audi, Seat en Skoda behoren, heeft niet adequaat genoeg gereageerd om aan de almaar groeiende vraag naar SUV's te voldoen. Alleen Volkswagen en Audi leveren sinds enkele jaren een compacte SUV, de Tiguan en de Q3. En ofschoon Skoda het anders ziet, kun je de huidige Yeti toch niet echt een SUV noemen. Nu de nieuwe Volkswagen Tiguan vanaf mei in Nederland leverbaar is, komen Skoda en Seat dan eindelijk met hun varianten op die auto. Respectievelijk de Kodiaq en de Ateca. Hoewel de Kodiaq met een verlengde bodemplaat meer binnenruimte biedt (aan zeven inzittenden) zijn Tiguan, Kodiaq en Ateca technisch volledig overeenkomstig. En ook de Audi Q2 krijgt dezelfde architectuur.

Drie- en viercilinder

Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Maar een beetje meer onderscheid had de Ateca wel mogen hebben. Waarom zou je vanaf september kiezen voor een van 25.900 euro als je voor amper drie mille meer een Volkswagen Tiguan kunt krijgen? Die bovendien over een 125 pk viercilinder motor beschikt, terwijl de Ateca als instapper een 115 pk leverende 1.0-liter driecilinder krijgt. Dat zijn zo van die dilemma's waar de verkooporganisaties van Seat en Skoda mee te maken krijgen. Marktpositionering en imago moeten het verschil maken. Dan zou je deze Ateca misschien als een pragmatische crossover kunnen bestempelen. Niet al te opvallend qua design, met de nieuwe kruisvormige dubbele grille en met 4,36 meter lengte voldoende compact om als stads-SUV te kunnen dienen. Hoewel je je kunt afvragen wat een dergelijke auto in de stad heeft te zoeken...

Belangrijkste hardware

De officiële specificaties moet Seat nog bekendmaken, maar zeker is wel dat de belangrijkste hardware van de leverbare vierwiel- aandrijving bestaat uit een zogenaamd Haldex-systeem. Die koppeling detecteert tractieverlies op een van de twee assen en verdeelt al naar gelang de ernst daarvan de kracht over voor- en achterwielen. De basis-Ateca heeft echter alleen voorwielaandrijving, terwijl de sterkste variant met 190 pk leverende 2.0-liter TDI van Seat altijd integrale aandrijving krijgt. Bij de ook nog leverbare, en allebei 150 pk sterke, diesel- en benzineversies kan de klant er zelf voor kiezen. Overigens slinkt de bagageruimte van 510 liter inhoud naar 485 liter als de Ateca vierwielaandrijving heeft.

Weinig anders

Opvallend bij de voorseriemodellen waarmee wij reden was het vrij stevig afgestelde onderstel. Zowel vering als demping is aan de harde kant. Een kenmerk dat voor veel producten uit de Volkswagen-stal geldt. Waarbij het belangrijk is om aan te tekenen dat het veercomfort er beslist op vooruit zal gaan als je de Ateca z'n meters laat rollen op 16- of 17-inch wielen, in plaats van 19-inch. Eigenlijk rijdt de Ateca weinig anders dan de Seat Leon, die eveneens dezelfde technische basis heeft. Alles voelt degelijk aan, de besturing is licht, zonder veel gevoel en je kijkt op een strak ingericht en volwassen gebouwd dashboard. Daarbij zit je uiteraard wat hoger, zoals dat hoort in een midi-SUV. Seat levert de Ateca naar wens met de gebruikelijke rij-assistentiesystemen, zoals file-assistentie en een noodremsysteem, zonder daar grensverleggend in te zijn.

Ruimte tekort

Aan binnenruimte is geen gebrek. Zeker achterin heb je genoeg bewegingsruimte en zit je met het hoofd goed vrij van de dakhemel. En komt je toch ruimte tekort, wacht dan op de Skoda Kodiaq die enkele decimeters extra wielbasis heeft en dus nog meer interieurruimte zal bieden. Leuk gevonden is het lampje in de buitenspiegel dat de grond verlicht in het donker, zodat je bij in- en uitstappen ziet waar je je voeten plaatst. In de projectie op de grond is de afbeelding van de Ateca en z'n naam te zien. De achterklep kun je (optioneel) laten openen door je been onder de achterbumper te bewegen. Niet nieuw, maar wat we niet eerder tegenkwamen, is dat je de klep ook weer op die manier kunt laten sluiten. Leuk en handig, maar of dit hét aankoopargument zal zijn voor de Ateca valt te betwijfelen. Want ook hier geldt dat zijn concerngenoten dat systeem ook krijgen.