Nieuws/Vrij

Column Jeroen Jongeneel: BOMEN

amsterdam - Het was afgelopen zaterdag een drukke bedoening op de Coolsingel in Rotterdam, het centrum van de havenstad zat bomvol met protesterende klassiekers. Eigenlijk mochten die er al helemaal niet meer komen, want vanaf 1 januari is er een uitgebreidere milieuregeling van kracht, maar pas vanaf 1 mei zal die in de praktijk ook worden geëffectueerd. Maar daar bestaat nogal wat weerstand tegen.

Over Utrecht is al genoeg gezegd en geschreven: daar zijn diesels van voor 2001 ongewenst, maar bestaat er vooralsnog geen ban voor de oudere auto's met benzinemotor. Met een rokend tweetaktje uit de jaren vijftig mag je er dus zo in. Met een dikke Hummer trouwens ook. En als je zegt dat de verkeersborden onduidelijk zijn, heb je een goede kans dat je boete wordt kwijtgescholden. Zie de recente praktijk.

Rotjeknor heeft nu dus ook z'n (uitgebreidere) verbanningsgebied, maar daar is weer iets anders mee aan de hand. Niet alleen moeten de oude dieseltjes er het veld ruimen, ook benzinevoertuigen van voor 1992 mogen er het centrum niet meer in. Dat zijn dus wagens die minimaal een jaar of 24 oud zijn. Wie dus een leuke bak uit de jaren tachtig heeft, kan het daar schudden.

Nu zal ik niet zeggen dat de benzinemotoren uit die tijd het toppunt van technisch raffinement vormden. Maar het was wel de tijd dat brandstofinjectie, de vijfversnellingsbak met overdrive en andere benzinebesparende maatregelen meer en meer werden geïntroduceerd. Om kort te gaan: ze waren/zijn absoluut schoner dan benzinemotoren van nog een of twee decennia eerder.

En wat doet de gemeente Rotterdam? Benzineauto's die meer dan 24 jaar oud zijn worden dus geweerd, maar in een adem wordt gemeld dat klassiekers die 40 jaar of ouder zijn standaard een ontheffing kunnen krijgen. Nou vraag ik je! Alles van vóór 1976 mag er dus weer wél in. Er wordt een gigantische infrastructuur en de daarbij horende administratieve rompslomp opgezet om auto's met benzinemotor uit een tijdskader van slechts zestien jaar te weren.

Maar waar het me nog meer om gaat: er valt nu echt geen touw meer aan vast te knopen. Wat ik in Utrecht wel mag, mag ik in Rotterdam weer niet, maar wanneer mijn auto maar oud genoeg is toch weer wel. Weet je, ik pak voortaan gewoon mijn viertakt Vespa-scooter, bouwjaar 2008, dus pas een jaartje of acht oud. Modern ding en keurig onderhouden. En Rotterdam of Utrecht, vergeet het maar, ik ga naar Amsterdam. Pardon? Zo lang het nog kan, zegt u? Ai, da's waar ook, wanneer daar de plannen doorgaan mag er vanaf 2018 geen scooter, brommer of snorfiets van vóór 2011, twee- noch viertakt, het centrum van Amsterdam meer in. Weer een milieuboom die met een enorme groeistuip uit de grond schiet. Alleen jammer dat we daardoor het bos niet meer kunnen zien. En om dat bos gaat het toch juist?