Nieuws/Vrij

Van kweker tot preker

Filmrecensie: Knielen op een bed violen

Zijn vaste scenarioschrijver Gerard Soeteman was al met het script bezig. Maar uiteindelijk wilde Paul Verhoeven toch zijn handen niet branden aan Knielen op een bed violen. Ben Sombogaart durfde het wél aan de religieuze bestseller van Jan Siebelink te verfilmen.

De regisseur van De storm en De tweeling neemt je mee terug naar 1949. Na de dood van zijn vader en een miskraam van zijn vrouw, twijfelt bloemenkweker Hans Sievez (Barry Atsma) aan zijn plaats in het leven. ’Verlossing’ komt in de persoon van Jozef Mieras (Marcel Hensema), een prediker die Sievez meesleurt in een sektarische leer van hel en verdoemenis.

Met Knielen op een bed violen heeft Sombogaart een even verstikkend als meeslepend noodlotsdrama gemaakt over een liefdevolle gezinsman die wordt ingekapseld en verzwolgen door het geloof. Niet alleen is het verhaal indringend en zijn de beelden prachtig, ook boft de regisseur dat Barry Atsma de rol van zijn leven speelt. Met zijn doorwrochte spel overtuigt de acteur volledig als kweker van het aardse die langzaamaan radicaliseert tot preker van het hogere. Deze religieuze transformatie drukt de liefdesgeschiedenis tussen Sievez en zijn vrouw net iets te veel naar de achtergrond. Toch lukt het Noortje Herlaar als de ruimhartige Margje Sievez de loodzware thematiek dikwijls met humor te verluchtigen. „Heeft papa God gezien?” vraagt ze aan haar zoontje. „Nee jôh, je vader heeft gewoon te hard gewerkt.”