Nieuws/Vrij

Middeleeuwse vechtvedette

Filmrecensie: The assassin

Dankzij films als Crouching tiger, hidden dragon en House of flying daggers hebben Westerse kijkers inmiddels kennis kunnen maken met wuxia: een genre waarin de helden van middeleeuws China hun vechtkunsten tentoonstellen. Sierlijk acrobatische capriolen staan daarbij vaak centraal. The assassin gooit het echter over een andere boeg.

De koele huurmoordenares uit de titel krijgt de zware taak om naar haar geboortestreek af te reizen en daar de leider - tevens haar oude liefde - over de kling te jagen. Ze stuit daarbij meerdere malen op tegenstand, maar gevechten duren nooit langer dan een halve minuut en worden droogjes in beeld gebracht. Als er überhaupt al iets van te zien is, want regisseur Hou Hsiao-Hsien (Le voyage du ballon rouge) filmt in een smal kader en laat de actie net zo graag op verre afstand gebeuren, achter een stel bomen.

 

Origineel, maar wel erg gereserveerd. Toegankelijk is The assassin niet bepaald. Hsiao-Hsien verpakt zijn verhaal over weggedrukte gevoelens verder in een stroperig tempo met lange stiltes en onderkoeld acteerwerk. Stijlvolle beelden en kleine mystieke elementjes geven nog enige flair mee, maar het blijft taaie kost.