Nieuws/Vrij

Autovisie sinds 1956 - Uit het nieuwsarchief

Uit het Autovisie nieuwsarchief: aankondiging Mini Clubman

Door door redactie Autovisie

AMSTERDAM - Mini maakt zich op voor de lancering van een nieuwe Clubman. Woensdagnamiddag trekt de Britse BMW-dochter het doek van de compleet nieuwe en fors gegroeide Mini-telg. De aanduiding wordt echter van de vorige editie overgenomen. Het is een naam die al geruime tijd tot de Mini-familie behoort, zo blijkt uit een duik in het nieuwsarchief.

In Autovisie 41 uit 1969 komt de naam Clubman voor het eerst voor. De naam wordt gebruikt voor een nieuwe versie van de befaamde Mini. Let wel, geen stationwagon-achtig model, maar een aangepaste hatchback. Hoe Autovisie destijds de Clubman aankondigde, leest u hieronder in het originele nieuwsverhaal.

 

Uit AUTOVISIE 41, 1969:  Met alle concurrentie die in de afgelopen jaren aan het navolgenswaardige Mini-front is ontstaan, behoeft het nauwelijks enige uitleg dat BLMC het "oer-doosje" een ingrijpende facelifting heeft laten ondergaan die dit wagentype in eens weer wat meer mee geeft dan uitsluitend zijn reputatie. Het klinkt een tikkeltje wantrouwig, maar het lijkt er op, dat de Leyland-mensen binnen BLMC een stevige inspraak hebben gehad in deze modernisering. De wat hoekige lijnen doen enigszins denken aan de Standard-Triumph vormgeving en ook het vinyl-leder gevoerde interieur wekt meer dan alleen reminicenties in die richting. Het resultaat is overigens een Mini die tamelijk veel weg heeft van de Japanse Honda-volgeling; opmerkelijk hoe verschillende wegen naar Rome kunnen leiden...

 

De totale lengte van de "new look"-Mini is toegenomen met 12,5 centimeter, voornamelijk als gevolg van een ruimere motorkap en onderliggend compartiment, dat de altijd wat benauwd opgeborgen dwarse viercilinder beter toegankelijk maakt. De verjongde modellen heten officieel "Clubman" en "1275GT", maar zullen simpeltjes worden verkocht als "Mini" en "Mini GT", dus (althans in Engeland) zonder de aanduidingen Austin of Morris. De gewone Mini krijgt als motor de 1000 cc, die nu al in de Mini 1000 wordt ingebouwd.

 

Het GT-model echter wordt voorzien van de machine die in de Glider1300 was te vinden; met een carburateur zal deze motor op zijn gemak 50 pk ontwikkelen bij het bescheiden toerental van 5300. Soepelheid krijgt de auto in ruim voldoende mate mee: een koppel van 8,77mkg bij het lage toerental van 2550 omwentelingen per minuut maakt het zelfs discutabel waarom juist deze wagen standaard met een close-ratioversnellingsbak zal worden uitgerust. Zeer grote wijzigingen heeft het interieur ondergaan: de (grotere) portieren zijn voorzien van opdraairuit en de stoelen hebben wat meer "lichaamsvorm" dan voorheen en een nieuw dashboard geeft de auto ongetwijfeld een wat volwassener uiterlijk. Eindelijk heeft de Mini nu ook ventilatie-openingen opzij van het dashboard; de hele bekleding is van zwart kunstleer. Afgezien van zijn duidelijke herkenbaarheid ten opzichte van het oude model heeft de nieuwe dwerg het woord "Mini" duidelijk zichtbaar middenin de grille staan. De GT voert zijn kenmerk in opvallend rode letters in dezelfde grille gecompleteerd met een fraaie race-streep opzij.