Nieuws/Vrij

Ford ziet het niet meer zitten in Japan

Door Van onze DFT-redactie

Amsterdam - Autobouwer Ford houdt het voor gezien in Japan en Indonesië. Het concern trekt zich terug uit beide landen, omdat het geen goede mogelijkheden ziet om er winst te gaan maken.

Ford zegt dealerschappen op en stopt met marketing en sales in de beide landen. Ook de productontwikkeling in Japan wordt naar elders verplaatst.

Ford is al sinds 1974 actief in Japan en verkocht vorig jaar 5000 wagens op het eiland. Daarmee is het Amerikaanse bedrijf goed voor een marktaandeel van 1,5% op de markt voor nieuw geïmporteerde auto’s in Japan. In Indonesië is Ford sinds 2002 actief. Daar wist het bedrijf vorig jaar 6000 auto’s te slijten. Dat komt neer op een marktaandeel van 0,6%.

In Indonesië is het lastig om concurrerend te zijn zonder eigen productie ter plekke, aldus een woordvoerder van Ford tegenover Reuters. En in Japan wordt de markt gedomineerd door de lokale merken Toyota, Honda en Nissan en heeft Ford het bijzonder moeilijk om daar tussen te komen. Bovendien zakt de vraag naar auto’s in Japan vanwege de vergrijzende bevolking.