Nieuws/Vrij

Door door redactie Autovisie

PARIJS - Met de introductie van de gerestylede DS3 heeft PSA Peugeot Citroën de scheiding tussen DS en Citroën definitief voltrokken. In de toekomst zal de fabrikant het onderscheid verder duiden door de merken zelfstandig hun techniek te laten ontwikkelen, zo geeft Yves Bonnefont, directeur van DS, aan.

Tijdens de onthulling van de opgefriste DS3, waarvoor DS een nieuw front zonder de bekende Double Chevron heeft getekend, legde Bonnefont uit dat de producten van de drie merken niet alleen over een ander jasje zullen beschikken. Naast een afwijkend design krijgen de merken specifieke techniek onder de kap. Op de burelen van het hoofdkantoor van PSA Peugeot Citroën is vastgelegd wat de merkwaardes van de drie labels zijn. DS kiest voor de premium-richting. Citroën kiest voor de karakteristieke ontwerpstijl met een value-for-money-aankleding. Peugeot gaat voor Franse stijl en sportiviteit, waarbij laatstgenoemde niet tussen de zustermerken wordt gepositioneerd. Elk merk kiest een richting, waarbij er slechts een kleine overlap is.

Veersysteem

Het gaat bij de merkwaarde niet alleen om design, stijl en afwerking, ook om de technische kant. Bonnefont geeft aan dat ook de techniek ook voor het onderscheid tussen de merken moet zorgen. Uit kostenoverwegingen wordt de basis van alle modellen door het trio tezamen gelegd, zoals de motoren het platform. Maar vervolgens krijgt een merk techniek waarmee het een leidende rol krijgt. In eerste instantie alleen voor het bewuste merk, waarna het na twee of drie jaar concernbreed wordt toegepast. Bonnefont geeft plug-in hybridetechniek als voorbeeld. Maar daarnaast zal er ook technologie per merk worden ontwikkeld, wat gezien moet worden als onderdeel van het DNA van het label. Zo krijgt Citroën bijvoorbeeld de beschikking over een specifiek onderstel, dat het huidige veersysteem vervangt.

Concurrentie

Door voor elk merk ook specifieke techniek te ontwikkelen, moet het verschil in de merken groter worden dan bij bijvoorbeeld de labels van Hyundai-Kia en het Volkswagen-concern.

Lees meer over