Nieuws/Vrij

Washandje over gezicht Alfa Mito

TURIJN - In hartje Turijn reden de testrijders van Alfa Romeo eerder deze week met de vernieuwde Mito, zij het volgepakt met het nodige camouflagemateriaal. De opgefriste hatchback moet komend jaar op de markt komen.

Dat de Mito een restyling zal ondergaan, is niet geheel onlogisch. De autobouwer staat aan de vooravond van de marktintroductie van de compleet nieuwe Giulia en dat model staat tentoon voor de renaissance van het ooit roemruchte merk. Met de nieuwe sedan herpakken de Italianen zich en zal de autobouwer een nieuwe koers in slaan.

Cosmetische make-over

De huidige Mto moet aansluiting vinden bij de grote broer, hoofdzakelijk als het om styling gaat. Alfa Romeo wil voorkomen dat de hatchback er naast de Giulia als belegen en oud over komt. De restyling behelst dan ook vooral een cosmetische make-over. De spitse neus verdwijnt en maakt plaats voor een krachtiger front, in lijn met dat van de Giulia. De lichtunits worden naar verluidt breder en smaller en de grille groeit in formaat. Uiteraard krijgt de vernieuwde Mito het hertekende logo opgeplakt. Ook op technisch vlak wijzigt een en ander. Zo zullen de motoren worden geoptimaliseerd. Of de tweecilinder nog toekomst in de kleinste Alfa heeft, is onduidelijk. Er zouden plannen zijn om dat blok te schrappen ten faveure van viercilinders.

Schaduw

Alfa Romeo presenteert zo als het er nu naar uitziet de Mito tijdens de Autosalon van Genève, die in maart 2016 wordt gehouden. Het model zal vermoedelijk in de schaduw komen te staan van echt Alfa-nieuws. Tijdens de Zwitserse beurs toont de Italiaanse autobouwer ook de instapversies van de Giulia en daar zit het gros van de (Alfa-)liefhebbers reikhalzend naar uit te kijken. De verkoop van de Mito start kort na de ‘beursgang’.