Nieuws/Vrij

Volkswagen-storm krijgt flinke staart

Amsterdam - De storm rond het wereldwijde dieselschandaal dat Volkswagen al met een miljardenverlies in ernstige problemen heeft gebracht, krijgt een staart die voor de Europese markt nog veel rampzaliger kan zijn.

De oorzaak van dieselgate dat het Volkswagen-imperium al deed wankelen ging nog over de voor de Europese markt minder relevante NOx-uitstoot van dieselauto’s. Nu bekend is geworden uit eigen onderzoek van Volkswagen dat er mogelijk ook gesjoemeld is met CO2-waarden, zijn de gevolgen allesomvattend. De CO2-waarden zijn namelijk al jaren allesbepalend voor de Nederlandse automarkt.

Verkoophit

Het hele fiscale regime rondom auto’s is gebaseerd op de CO2-uitstoot. De Nederlandse overheid heeft vele jaren veel belastingvoordelen toegekend aan auto’s die onder een bepaalde CO2-grens wisten te blijven. De auto-industrie is op die manier jaren in de race geweest om de best mogelijke CO2-score want dat betekende veel belastingvoordeel en dus hoge verkoopaantallen. Er zijn talloze voorbeelden van auto’s met een lage CO2-notering die opeens een verkoophit werden.

Zo verkochten 'spaardiesels' als de Volkswagen Polo Bluemotion opeens in grote aantallen omdat ze bpm-vrij en wegenbelastingvrij waren door hun lage CO2-score. Toen de regels weer aangescherpt werden, dumpten particulieren de auto’s op de tweedehandsmarkt waardoor er daar een overschot kwam. Ook hybrides profiteerden van de vaak theoretische verbruikswaarden die in een CO2-getal werden uitgedrukt.

Grote SUV

Mitsubishi verkocht als merk in totaal hooguit 4000 auto’s, maar toen de hybride Outlander de vereiste CO2-score haalde moesten dealers opeens bedrijfsruimte extra huren omdat verkopen rond de 8500 verkochte auto’s piekten. Een ander recent voorbeeld is de hybride Volvo XC90 T8 die ook heel snel uitverkocht was omdat ook kopers van deze grote SUV konden profiteren van de lage bijtelling.

Belastingvoordelen

Volgens emissiedeskundige Iddo Riemersma van Transport & Environment kan de Nederlandse overheid nu zeker ook een claim doen bij Volkswagen omdat ze onterecht jarenlang geprofiteerd hebben van Nederlandse belastingvoordelen. Dat Volkswagen nu zelf na intern onderzoek komt met deze CO2-bekentenis komt volgens hem omdat het merk onder een vergrootglas ligt sinds dieselgate. Riemersma: „Bovendien zijn er in het verleden al metingen geweest waarbij in precies hetzelfde scenario is gemeten als bij de officiële metingen, dus op een rollentestbank in een laboratorium. Het is geen geheim dat CO2-waardes niet kloppen, zelfs niet als je onder dezelfde omstandigheden meet.”