Nieuws/Vrij

VRAAGBAAK: Aan de ketting?

Een autodealer vertelde me dat een distributieriem elke 120.000 kilometer moet worden vervangen of tenminste elke zeven jaar. Een distributieketting zou een heel autoleven lang moeten meegaan. Klopt dit? Deze vraag werd ingezonden door J. van Aalderen.

Zowel de distributieriem als een distributieketting drijven vanaf de krukas de nokkenas aan. Daarmee zorgen beide onderdelen dat de kleppen van de motor op tijd openen en sluiten. Gaat er iets mis met de riem of ketting, dan gaan de kleppen (aangedreven door de nokkenas) en zuigers (verbonden aan de krukas) een eigen leven leiden, wat grote schade kan veroorzaken. De distributieriem is een getande riem, verstevigd met nylon.

Oplossing

In het instructieboekje leest u om de hoeveel kilometer (of hoeveel jaar) de riem moet worden vervangen. Een distributieriem is een goedkopere oplossing dan een distributieketting. Bovendien is een riem zuiniger en stiller.

Daar staat tegenover dat een distributieriem veel sneller slijt dan een distributieketting. Dat is een ketting van metaal die in principe een autoleven lang mee gaat. Dat betekent niet dat een distributieketting onderhoudsvrij is. Met name als de spanning of smering niet optimaal is, kan het onderdeel alsnog slijten.

Vragen? Stuur een mail naar vraagbaak@autovisie.nl