505615
Vrij

Nasr en Heebink beste acteurs

AMSTERDAM - Ramsey Nasr en Marieke Heebink, beiden werkzaam bij Toneelgroep Amsterdam, hebben tijdens het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg de prestigieuze Louis d’Or en Theo d’Or in ontvangst genomen. Ook het Nationale Toneel was goed vertegenwoordigd tijdens het toneelprijzenfestijn. De Genesis-marathon van Johan Doesburg werd beloond met de Regieprijs en actrice Antoinette Jelgersma won voor haar aandeel in diezelfde voorstelling de Colombina voor de beste vrouwelijke bijdragende rol.

Nasr kreeg de Louis d’Or (prijs voor de meest indrukwekkende dragende rol) voor zijn vertolking van de eigenzinnige architect Howard Roark in The Fountainhead, geregisseerd door Ivo van Hove bij Toneelgroep Amsterdam. De jury verwoordt zijn uitverkiezing als volgt: ’In de bewerking van Ivo van Hove en dramaturg Koen Tachelet is de eigenzinnige architect Howard Roark het retorisch en emotioneel middelpunt, en het is op een krachtige en tegelijk mooi ingehouden manier waarop Ramsey Nasr hem gestalte geeft. De redeneringen, de woede om de middelmaat, de vlijmscherpe, schokkende analyses – ze komen als vanzelfsprekend over de lippen van dit charismatische multitalent. In hoeverre hij zich vereenzelvigt met zijn personage blijft natuurlijk ongewis, maar hij voert zijn strijd met de verleidingen van roem, macht en geld versus innerlijke noodzaak meesterlijk. Zo verrast hij keer op keer als veelzijdig en intelligent speler, die met zijn bijzondere, intense uitstraling elke voorstelling een impact meegeeft die verder reikt dan een toneelavond.’Marieke Heebink, die de Theo d’Or ontving voor haar titelrol in Medea, wordt door de jury met name geprezen om haar toewijding, leergierigheid en precisie. ’De acteurs van Toneelgroep Amsterdam creëerden samen met gastregisseur Simon Stone uit Australië een wervelende en moderne Medea. Helemaal van hier en nu, met kinderen die op speelse wijze de video hanteren – en tegelijkertijd onnadrukkelijk maar ontegenzeggelijk geworteld in de aloude Griekse Medea-mythe. Als ‘titelheldin’ in Stones Medea weet ze op een voorbeeldige en meeslepende wijze het wezen van die mythe in de kern te raken. Haar personage zou zo maar een bekende kunnen zijn: succesvol arts, getrouwd, twee zoontjes. Totdat ze op bepaald moment een wanhoopsdaad begaat – en tegen beter weten in hoopt dat het daarna toch weer goed kan komen. Heebink doseert de suspense van dit grote drama perfect. Verdriet, wanhoop en woede worden bijna tastbaar, haar lach jaagt angst aan ondanks de lichtheid ervan. Groots is haar emotionele kracht. Groots is de intimiteit die ze weet op te roepen. Groots is haar naturel. Groots is deze ultieme, klassieke rol vanMarieke Heebink.’De Arlecchino, de prijs voor beste mannelijke bijdragende rol, ging overigens naar Vincent van der Valk, voor zijn rol in Angels in America in regie van Marcus Azzini bij Toneelgroep Oostpool. Hoewel de acteur eerder dit seizoen een wat stroeve start maakte in Vrijdag bij het Nationale Toneel, liet hij in dit stuk zien dat hij een acteur is om de komende jaren serieus rekening mee te houden. Dat hij ook al is genomineerd voor een Gouden Kalf voor zijn aandeel in de film Gluckauf zegt genoeg. De jury over Van der Valk: ’Je geliefde verlaten, net nadat die te horen heeft gekregen dat hij een dodelijke ziekte heeft – dat is niet direct een daad waarmee je sympathie wekt. Vincent van der Valk introduceert zo een personage van wie niet eenvoudig te houden is. Medeleven en afschuw wisselen elkaar af; waar je je als toeschouwer probeert een voorstelling van Louis’ beweegredenen te maken, laat Van der Valk je niet makkelijk binnen. Hij kan charmant zijn, maar ook leep, hij heeft iets slepends in zijn spel en is dan plots weer heel scherp. Gestaag ‘bouwt’ hij zo zijn personage, een fascinerende androgyne verschijning die vlindert tussen kwaadaardige lafheid en oprechte liefde. Hij geeft hiermee uiteindelijk een ongelooflijk indringende interpretatie van deze bijzondere rol, één die nog lang beklijft.’

Actrice Antoinette Jelgersma toont zich al jaren een belangrijke vaste waarde voor het Nationale Toneel en in Genesis, onder regie van Johan Doesburg, kon zij laten zien waarom de Colombina haar toekomt. De jury: ’Voor Antoinette Jelgersma is 2014/15 een bijzonder vruchtbaar theaterseizoen gebleken. Meteen aan het begin al schittert ze als hofnar Touchstone in As you like it – een rol met durf, waarin ze wederom laat zien ‘lelijkheid’ niet te schuwen om een personage met impact te creëren. En later in het seizoen overrompelt ze net zo makkelijk met een stel subtiele dubbelrollen in de theatermarathon Genesis, het afscheid van Johan Doesburg bij het Nationale Toneel. Keer op keer geeft ze blijk van haar kracht een ander vrouwbeeld te kunnen tonen dan dat wat veelal prevaleert in de media - en ook op de planken. Eigengereid, slim, brutaal, scherp tegen het vileine aan en dan weer vloeibaar, aandachtig. De kritische lijn die Sophie Kassies in haar Genesis-bewerking neerlegde over de onzichtbaarheid van de vrouw in de Bijbel is dan ook bepaald besteed aan Jelgersma.’Er werden tijdens het Gala van het Nederlands Theater overigens nog meer prijzen vergeven. Zo ging de VSCD Mimeprijs naar Voetbal op hoge hakken van Kopergietery, won De Toneelmakerij de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie met De Tantes en ontving Ramses Graus de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende podiumprestatie voor zijn rol in De grote illusionist van Het Filiaal. Journalist Loek Zonneveld kreeg de Prosceniumprijs voor zijn wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel.