Nieuws/Vrij

Eerste testnotities: Jaguar XF

Na acht jaar en 250.000 stuks van de eerste generatie vond Jaguar het tijd voor een opvolger. We reden met de nieuwe Jaguar XF in Spanje en dit zijn onze allereerste testnotities.

De eerste notitie die ik maak, is dat het nieuwe design van de Jaguar XF een evolutie is van het vorige model. Toch is de nieuwkomer fractioneel korter dan voorheen. Bovendien is de nieuwe XF tot zo’n 190 kg lichter dan zijn voorganger. Dat komt omdat maar liefst 75 procent van carrosserie en het platform, dat hij deelt met de kleinere XE en de binnenkort voor te stellen SUV F-Pace, van aluminium is. De wielbasis groeide 5,1 centimeter en daardoor boekten de Britten vooral ruimtewinst op de tweede zitrij. Dat was nodig want een zwak punt van de vorige editie. Achterpassagiers krijgen er 2,7 cm hoofdruimte en 2,4 cm knieruimte bij. Het interieur is niet alleen op papier groter, je ervaart het ook als zodanig. Het is nog steeds niet de ruimste in zijn klasse.

Lichter

Met een gewicht van 1575 kg wél de lichtste als het gaat om het instapmodel, de 163 pk dieselversie met handgeschakelde zesbak die de vanafprijs voor de XF bij 46.950 euro laat starten. De handbak is overigens nieuw, want tot nu was een XF er alleen met automaat. De 163 pk en 180 pk viercilinder diesels kun je nu dus ook handgeschakeld krijgen. Daar konden we helaas nog niet mee rijden.

Achter- en vierwielaandrijving

We reden wel met de 380 pk Supercharged V6-benzine met automaat in de achterwiel- en vierwielaangedreven uitvoering. In beide gevallen heb je dan een auto die heel soepel en makkelijk snelheid maakt. De 300 pk V6-diesel imponeerde met zijn 700 Nm koppel en klonk glorieus. De 180 pk-diesel met automaat is een heerlijke combinatie. Zowel het onderstel met de nieuwe tweekleps passieve dempers als het instelbare adaptieve systeem stelde tevreden, maar het instelbare systeem heeft wel onze voorkeur. Het biedt duidelijk meer comfort. Verder kijk je naar een mooier dashboard met heel grote schermen waarmee je (als je die opties aanvinkt) ook je navigatie, rijhulpen en multimedia kunt bedienen. Al met al een mooie stap vooruit en dat is nodig gezien de steengoede concurrenten van Audi, BMW en Mercedes-Benz.

 

Lees het volledige verslag in Autovisie Magazine.

PLUS

+ goedkoper, lichter en zuiniger+ ruimer achterin+ uitstraling

MIN

- viercilinder diesels niet de stilste