Nieuws/Vrij

Leeghoofdig amusement

Filmrecensie: Hitman: Agent 47

In 2007 kreeg het schietspelletje Hitman al een matig ontvangen bioscoopversie met dezelfde titel en Timothy Olyphant in de hoofdrol. Eens zien of de reboot van deze verfilming vrolijker stemt.

Hitman: Agent 47 draait om een genetisch gemodificeerde huurmoordenaar die zijn naam ontleent aan de laatste twee cijfers van de barcode in zijn nek. Aan de hand van debuterend regisseur Aleksander Bach geeft deze emotieloze vechtmachine anderhalf uur lang een stoomcursus ‘Creatief met Moordwapens’.

In hypergestileerde geweldsballetten laat hitman Rupert Friend (uit Homeland) zien hoe met handen, een mes, wurgtouw, spijkerpistool, grijpmachine en een vliegtuigmotor een tegenstander kan worden uitgeschakeld.

Waarom hij dat doet? We willen u niet vervelen met het even vergezochte als onlogische verhaal (denk: megalomane multinational en werelddominantie); ondergetekende was na het warrige intro de draad al kwijt. En zo is deze film als het schietspel Hitman: leeghoofdig amusement en zo zielloos als Agent 47 zelf.