Nieuws/Vrij

Rapfilm sterk gecast

Filmrecensie: ’Straight outta Compton’

Hun toekomst oogde net zo zwart als het ghetto waar zij vandaan kwamen. Toch wisten de rappers van de N.W.A. zich aan dat sombere perspectief te ontworstelen. De teksten van Ice Cube en de creatieve beats van Dr. Dre zorgden eind jaren 80 voor een sensatie. Straight outta Compton portretteert de opkomst én ondergang van de Niggaz With Attitude.

Straight outta Compton is niet alleen de titel van de film, maar ook van het album waarmee Ice Cube, Eazy-E, Dr. Dre en MC Ren furore in 1988 maakten. Hun gangsta rap raakte een snaar bij het publiek, al sprak de gevestigde orde schande van de onverbloemde manier waarop zij het leven van de straat beschreven. Alleen al de naam van hun groep - Niggaz With Attitude – was een knuppel in het hoenderhok. Laat staan het nummer Fuck tha police, waarin zij de houding van de Amerikaanse politie tegenover de zwarte bevolking hekelden.

Regisseur F. Gary Gray weet de rauwe energie te vangen van deze rappers, die niet alleen aanliepen tegen het verontwaardigde establishment. Ook onderling ontstonden er wrijvingen. Over geld en over wie er nou eigenlijk de baas was. Daarnaast bracht hun grote succes tal van verleidingen met zich mee. Drank, drugs en seks bleken diepe valkuilen, waar niet iedereen wist uit te krabbelen. Verder waren er figuren als manager Jerry Heller (Paul Giamatti) en Suge Knight (R. Marcos Taylor), die graag meer dan een graantje wilden meepikken en daardoor voor conflicten zorgden.

De sterke casting vormt zonder meer de ruggengraat van dit muzikale drama. Zo wordt de rol van Ice Cube gespeeld door zijn eigen zoon O’Shea Jackson jr., die als twee druppels op zijn vader lijkt. Maar ook de acteurs die aan Dr. Dre (Corey Hawkins), Eazy-E (Jason Mitchell) en latere aanwinst Snoop Dogg (Keith Stanfield) gestalte geven, zijn goed gekozen. Niet alleen om hun uiterlijk, maar ook omdat ze hier gewoon heel goed acteren. Dat de film uiteindelijk iets te veel aan heldenverering doet, maakt de bewogen reis van deze hiphop-artiesten niet minder fascinerend.