Nieuws/Vrij

Interview: Volvo senior marketing president marketing Alain Visser

XC90 binnen vier jaar oudste Volvo

Waar de recent geïntroduceerde XC90 nu het nieuwste model is van de Zweedse autobouwer, is hij binnen vier jaar het oudste familielid. Dat zegt wat over de plannen van Volvo, stelt marketingbaas Alain Visser.

Volvo krijgt het druk. Zo realiseert ook Visser. "Het uitbrengen van veertien nieuwe modellen in vier jaar tijd is voor ons genoeg werk aan de winkel", zegt Visser. Volvo hanteert de huidige modellenstrategie en houdt dus vast aan een 40-, 60- en 90-lijn. Ofwel, een sedan-, een wagon- en een SUV-programma. "Modelmogelijkheden buiten dat stramien zijn we aan het onderzoeken, maar zitten momenteel nog niet in de planning. Dat is nu echt geen prioriteit."

S90

"Voor alle nieuwe modellen geldt dat ze wereldwijde spelers worden en ieder model is op z'n eigen manier relevant voor een bepaalde markt ", zegt Visser. De nieuwe S90 en V90, opvolgers van de S80 en V70, staan als eerste kandidaten op de lanceringskalender. "De S90 is een bijzonder belangrijk product voor China en in de Verenigde Staten maar minder voor de Europese markt, waar het premium sedansegment merkbaar aan het krimpen is."

Wereldspelers

Modellen ontwikkelen voor één markt zit er niet in. "Als kleine speler kun je het niet veroorloven om producten te ontwikkelen per regio." Wat Volvo wel doet is producten zoveel mogelijk lokaliseren door het uitrustingsniveau of de aankleding te wijzigen. Volgens Visser mag je ook denken aan bepaalde varianten op basis van een wereldwijd model. Een type met een verlengde wielbasis bijvoorbeeld. De S90 L is zo'n auto en komt in China en de Verenigde Staten op de markt. Hetzelfde kunstje doet Volvo al met de huidige S60 L die nu al in China in de showroom staat en later dit jaar ook nog in de Verenigde Staten op de markt komt. Ook de volgende generatie V40 wordt een wereldspeler en verschijnt dus naast Europa op de markt in China en in de Verenigde Staten. "Als er behoefte is aan een V40 met verlengde wielbasis zullen we dat ook doen", belooft Visser.

Hybride

Volvo brengt van ieder model een hybride. Dus ook van de V40. "In de komende drie tot vier jaar brengen we twee hybrides per jaar op de markt. Voorlopig zitten er alleen plug-in hybrides in de planning waarbij we een benzinemotor met een elektromotor combineren." Visser realiseert dat een diesel voor Europa interessanter kan zijn, alhoewel de benzinetrend volgens hem stijgt op Europese bodem. "Voorlopig doen we alleen benzinehybrides omdat de wereldwijde markt vooral op benzine toegespitst is en daar spelen we graag op in."