796175
Vrij

Mercedes GLE Coupé was geen prioriteit

Mercedes heeft zijn BMW X6. Maar pas op het moment dat de concollegae aan de tweede generatie is begonnen. Voor de Duitse autobouwer had de GLE Coupé gedoopte X6-tegenhanger eerder geen prioriteit.

Mercedes' Vice President voor SUV's en sportwagens, Wolf-Dieter Kurz, geeft aan dat de fabrikant keuzes moest maken. "Ons belangrijkste doel was om het productprogramma met nieuwe compacte modellen uit te breiden, zoals de elektrische B-Klasse, CLA en de GLA. Toen BMW de X6 lanceerde hadden wij een andere focus. Maar nu zie je het tegenovergestelde bij de concurrentie. Nu werkt zij aan modellen als de Mercedes B-Klasse."

Offroad-versie

Volgens Kurz was het voor Mercedes-Benz vrij eenvoudig om de GLE Coupé tegen lage kosten te ontwikkelen. De bodemsectie is identiek aan die van de GLE, zoals de ML-opvolger nu officieel heet. Ook de bodystructuur komt overeen, al zijn het complete plaatwerk en de zijramen verschillend. De voorruitstijl is specifiek voor de Coupé. Hij ligt namelijk fractioneel vlakker. De Duitsers positioneren de Coupé als de dynamische loot aan de GLE-stam, waarbij de besturing en de onderstelset-up scherper zijn afgesteld. Een offroad-pakket, zoals leverbaar op de GLE, komt niet voor de vijfdeurs Coupé beschikbaar.

X6

Mercedes-Benz verwacht dat de Chinese autokoper de overhand zal nemen in de afzet. Kurz denkt dat 30 tot 40% van het productievolume naar het Aziatische land gaat. De Verenigde Staten, waar de productie van het model plaatsheeft, zal 20 tot 30% van de afzet voor zijn rekening nemen. Wat de verkoopdoelstelling is, wil Mercedes niet prijs geven. Kurz geeft aan dat het volume op het niveau van de BMW X6 zal liggen. BMW wist in 2013 en 2014 respectievelijk 36.000 en 30.000 stuks te verkopen.