Nieuws/Vrij

...er wordt aan gewerkt

Voorlopig geen Ford Mustang Shelby voor Europa, maar...

Ford Europe maakt zich sterk om de Mustang Shelby ook in Europa aan te gaan bieden, maar vooralsnog wordt daar door de fabriek niet positief op gereageerd. Het Europese verkoopteam blijft naar eigen zeggen proberen.

De auto staat hoog op het wensenlijstje van Ford Europe, zo geeft een insider aan. Het Europese team wordt gevoed door het verkoopsucces van het huidige topmodel. Die V8 GT is momenteel de meest gewilde Mustang-variant in Europa. Hij verkoopt bijna overal in Europa beter dan de 2.3 EcoBoost, uitgezonderd in het belastingparadijs Nederland.

Motorkap

Mocht de Shelby via het officiële verkoopkanaal deze kant opkomen, dan dient Ford de auto aan te passen om hem aan de Europese regelgeving te laten voldoen. Een van de punten is de motorkap en laat die nu net op de Shelby, zoals ook op de V8 GT, heel karakteristiek zijn. De louvres en luchthapper in de motorkap komt in Europa niet door de homologatie-eisen heen, geeft Ford aan.

Shelby in twee smaken

De fabrikant start binnenkort in de Verenigde Staten de levering van de eerste Shelby-versie, de GT 350 en GT 350R. De beide modellen zijn gebaseerd op de V8-uitvoering, al is voor het sportieve topmodel de cilinderinhoud met 0,2 liter vergroot tot 5,2 liter. Het vermogen ligt mede daardoor minimaal 80 pk hoger. Verder monteert de fabrikant een Torsen-sperdifferentieel, Brembo-remschijven, een grotere spoorbreedte, lichtere wielophanging en adaptieve dempers in een uitgeklopte carrosserie met kenmerkend cobralogo. De R-versie is de overtreffende trap. Dat model is nog sportiever en door het ontbreken van zaken als airconditioning, de achterbank, de audio-installatie en tapijtset ook een stukje lichter.

Voor het eerste modeljaar is de levering beperkt. De fabrikant maakt van de GT 350 slechts 100 stuks. De oplage van de GT 350R is met 37 stuks nog kleiner.