Nieuws/Vrij

Lexus ES weer bij de tijd

De bestverkopende sedan van Lexus is niet de IS, GS of LS, maar de ES. Officieel wordt die hier niet geleverd, maar in landen als China verkoopt Lexus ze met regelmaat. Daarom is ook niet heel vreemd dat de autobouwer op de autoshow van Shanghai een licht opgefriste ES toont aan het publiek.

Nieuwe 2.0 benzinemotor

Het design van de ES is weer geheel in lijn met andere Lexus-types. Dat komt vooral door het toepassen van de typische spindle grille plus boomerangachtige lampen met led-techniek. Nieuw is de komst van een 2,0 liter benzinemotor, al verschijnt die motorisering niet op de Amerikaanse prijslijsten. Lexus levert de motor alleen in Rusland, China en Taiwan. In de Verenigde Staten houdt Lexus vast aan een 3,5 liter V6 met elektromotor plus een 2,5 liter benzinemotor.

Veiligheid

De ES krijgt van de Japanners eveneens een rijkere veiligheidsuitrusting. Denk aan systemen als rijbaanhulp (Lane Departure Alert), automatische grootlicht assistent (Automatic High Beam) en het zogeheten Pre-collision System (PCS) dat met behulp van een camera en laserradar naar objecten voor het voertuig speurt. Radar gestuurde cruise controle en voetgangersdetectie met remfunctie zijn ook aanwezig. Lexus vat alle systemen samen onder de noemer Lexus Safety System +.

1989

De Lexus ES is sinds 1989 op de markt. Sinds de marktintroductie zijn er meer dan 1,7 miljoen exemplaren verkocht wereldwijd in landen als de Verenigde Staten, Zuid-Adrika, Singapore, Hong Kong, Maleisië, China Rusland en Brunei. In Europa wordt de ES niet geleverd. Hier bestaat het sedanprogramma uit de IS, GS en LS.