Nieuws/Vrij

Ontstressen in de Kia Novo

Tot vervelens toe richten autofabrikanten hun modellen op jonge, hippe, creatieve kopers. Kia pakt het anders aan. Het Novo-studiemodel - dat op de autoshow van Seoel staat - moet “moderne stadsmensen met stressvolle banen en razende schema’s” verleiden.

Kortom, klanten die tegen een burnout aanzitten. En dan niet een burnout van de goede soort, met veel rook en de geur van verbrand rubber. Kia dicht de Novo echter helende krachten toe, want de auto moet stadse stresskippen “een kalmerende, gefocuste omgeving” bieden waarin ze zich weer “fris en jong” kunnen voelen “terwijl ze van de ene verplichting naar de andere hollen”. Je verzint het niet.

Innovatie

De naam Novo komt overigens van het Latijnse novatus, dat aan de basis staat van het woord innovatie. Dat we niet denken dat Kia ons oude wijn in nieuwe zakken voorschotelt. Nee, de Novo laat uiteraard zien wat de ontwerpers van het merk voor toekomstige modellen in petto hebben. Onder de aantrekkelijke koets schuilt een 1,6 liter turbomotor, gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling.