Nieuws/Vrij

Russische automarkt in vrije val

Het gaat bar- en barslecht op de Russische automarkt. Afgelopen maand gingen de verkopen met 38 procent onderuit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl in januari ook al 24 procent minder werd verkocht.

In februari kochten de Russen 128.298 personenauto’s en bestelwagens, flink minder dus dan de 206.526 exemplaren die in dezelfde maand vorig jaar de showrooms verlieten.

Merken

Vrijwel alle merken ondervonden hiervan de gevolgen. AvtoVAZ-Renault-Nissan verkocht 31 procent minder, Volkswagen Group 35 procent minder en Hyundai, Kia en Toyota respectievelijk 4,8, 5,6 en 37 procent.

Het echter nog veel extremer. De verkopen van General Motors, Ford en PSA Peugeot Citroën kelderden werkelijk. De eerste twee verloren 78 procent, de laatste zelfs 83 procent. Mercedes-Benz roeide tegen de stroom in en wist wonderwel 16 procent meer auto’s te slijten.

Skoda

Volgens Skoda-verkoopbaas Werner Eichhorn heeft zijn merk door de situatie op de Russische mark een extra jaar nodig om zijn verkoopdoelstelling van 1,5 miljoen auto’s per jaar te halen. Eichhorn verwacht dat Skoda het aantal nu niet in 2018 haalt, maar in 2019.

Sancties

De Russische economie ligt op zijn gat, onder meer door de zwakke Roebel en de Westerse sancties die zijn opgelegd naar aanleiding van het conflict in Oekraïne. Daarom stellen veel Russen duurdere aankopen uit.